כשמדברים על הגל הרביעי של הקורונה, עולים בנו ביתר שאת זכרונות הסגרים, הבידודים, הפגיעה בשגרת החיים ובסדר הנכון של הדברים. הזכרונות האלו מציפים אותנו כי גם אם הגל הרביעי הזה הוא גל מסוכן ומטריד שצריך להתייחס אליו במלוא הרצינות בהיבט הפיזי, מה שמציף אותנו בימים אלו הוא ההיבט הנפשי. כי ברקע, תמיד, נמצאת שם המגיפה הנפשית. 

המדינה תתמודד עם המחלה הפיזית, אני מאמין שנוכל לה. אבל למגיפה הנפשית אנחנו עדיין לא ערוכים. אחרי שנה ארוכה שבה למדנו להתמודד עם ההשלכות הרפואיות של הקורונה – זה הזמן להסב את תשומת הלב גם להשלכות הנפשיות שלה. 

יש ממשלה חדשה בישראל, שרים חדשים, ראש ממשלה חדש. האם מדינת ישראל תשנה את  התייחסותה לצרכים הנפשיים של האזרחים? של ילדים ובני נוער שעברו שנה לא פשוטה, של צוותי הטיפול הרפואיים האמונים על שלומנו ורווחתנו?

מערך הפסיכולוגיה הציבורית הוא הפתרון שיכול לספק את המענה הזה, עבור הרווחה הנפשית של אזרחי ישראל. לצערנו, בשנים האחרונות הוא דולדל והוזנח קשות, ולכן אזרח שזקוק למענה נפשי נאלץ להמתין מעל חצי שנה עד שיקבל את הטיפול הראוי.  

הצוותים הרפואיים השחוקים מלחימה בלתי פוסקת לאורך השנה האחרונה נערכים שוב למאבק במחלה. הם ישלמו את המחיר הנפשי על ההתמודדות וההקרבה לבד, מכיוון שלמרבה הצער במספר רב של בתי חולים עדיין אין מענה פסיכולוגי רפואי הולם.  

תינוקות ופעוטות ששגרת חייהם הופרה שוב ושוב במהלך גלי הקורונה נאלצים גם הם להמתין חצי שנה או יותר לטיפול פסיכולוגי התפתחותי במרכזים לבריאות הילד. 

אנחנו ניצבים בנקודת שינוי מכרעת שהיא הזדמנות משמעותית עבור הממשלה החדשה, להפעלת תכנית לאומית מקיפה לפסיכולוגיה הציבורית, על מנת לתת מענה  לנפש ולאפשר טיפול פסיכולוגי לכל אזרח. 

זה הזמן להפנות משאבים לשיקום מערך הפסיכולוגיה הציבורית, לתפקוד מיטבי עבור הציבור. היום כבר ברור שהחוסן הכלכלי והחברתי של המדינה נשען באופן ישיר על חוסנם הנפשי של אזרחיה. ובלי לשקם את חוסנם הנפשי של האזרחים, לא ניתן יהיה לשקם את חוסנה החברתי והכלכלי של מדינת ישראל.

שרי הממשלה החדשה, אנו מצפים שכבר במסגרת גיבוש התקציב הקרוב תדאגו לעיבוי מערך הפסיכולוגים בשירות הציבורי. אני קורא לכם להיות פורצי דרך בהתייחסות לצורך של הציבור בפסיכולוגיה ציבורית חזקה וחינמית. מעולם לא יושמה בארץ תכנית לאומית לפסיכולוגיה ציבורית, ואם תפעלו בכיוון הזה, זה יהיה מעשה היסטורי של שינוי אמיתי למען אזרחי מדינת ישראל.

עברנו שנה קשה ומדינת ישראל הוכיחה שהיא יודעת להתמודד עם אתגרים מורכבים – אנחנו מציבים בפנכם אתגר מורכב לא פחות, אך כזה שבהשקעה נכונה יוכל לעשות שינוי משמעותי ולשנות את פניה של המדינה. כולנו שותפים לתקווה שהגל הרביעי יהיה הגל האחרון של הקורונה, אנחנו מקווים ומאמינים שהוא גם יהיה הגל שיסמן את השינוי בהתיחסות הממשלתית למערך הפסיכולוגיה הציבורית. 

הכותב הוא יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המחר, פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית