בתוך הבלגן המאפיין את הקואליציה, טוב שיש דבר אחד שסביבו ניתן להתאחד – המלחמה בחרדים. אך עדיין לא ברור מה היעד. אם היעד הוא אך ורק לפגוע בחרדים על ידי הרעבה, מניעת אפשרות להתפרנס וכו', את זה אפשר להבין.

השנאה כלפי החרדים היא לא דבר חדש. אדרבה, היא מהווה מקדם מכירות מוצלח לכל פוליטיקאי כושל וחסר אידיאולוגיה. אפילו קולות המחאה הרפים של חלק מחברי הקואליציה היו רק על הפגיעה בילדים. הווה אומר: לכל הדעות צריך להילחם בחרדים, השאלה היא רק מאיזה גיל. אך הצגת גזירת מעונות היום כניסיון לשנות את צורת החיים של משפחות האברכים היא יותר ממגוחכת. נניח לרגע בצד את עצם חוסר הלגיטימיות של ציבור אחד לכפות אורח חיים על ציבור אחר. את מי אתם מנסים לשנות על ידי גזירות כלכליות? את ציבור האברכים?

ראשי מפלגות הקואליציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ראשי מפלגות הקואליציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


הרי מדובר באנשים החיים מרצון ומבחירה חיי צמצום. הם מוצאים את האושר ואת המיצוי העצמי שלהם בחיי רוח, ולשם כך הם מקריבים בשמחה את חיי החומר. אלו האנשים המוכשרים ביותר של החברה החרדית, אשר מסוגלים לשבת על הספסל שעות ארוכות תוך כדי השקעת מאמץ שכלי מפרך. בכל ציבור אחר הם היו משתלבים בקלות בעשירון העליון של רמת ההשתכרות. כל אחד מהם רואה את חבריו, אלו אשר כישוריהם נופלים משלו, יוצאים לעבוד ולהתפרנס ברווחה, אך לא עולה על דעתו להתחלף איתם.

הם מוותרים על כל מנעמי החיים, אינם נוסעים לחו"ל, מתניידים ממקום למקום באוטובוס או ברכב מקרטע, גרים בדירה צפופה, אך עם כל זאת הם אולי האנשים המאושרים ביותר שיש במדינה. הייעוד שלהם – המשך קיומו הרוחני של עם ישראל – ממלא אותם בסיפוק ובשלוות נפש. האם נראה למישהו שקושי כלכלי נוסף יגרום להם לשנות את אורח החיים שלהם? האברכים החרדים הם האחרונים במדינה שאפשר לקנות אותם עם כסף.

אין ספק שהפסקת סבסוד המעונות תזיק מאוד לחיי ציבור האברכים. נשות האברכים, אלו אשר חלמו מיום היוולדן על בעל היושב ולומד תורה, היוצאות לעבוד ומשלמות מס הכנסה כמו כל אחד אחר, יצטרפו כנראה למעגל האבטלה, והמשפחה תצטרף למעגל העוני. שונאי החרדים בהחלט יבואו על סיפוקם, אך מספר האברכים לא רק שלא יפחת, אלא רק יגדל.

יש לנו מסורת ארוכה, בת אלפי שנים, של התמודדות עם ניסיונות לשנות את אורח חיינו. היוונים ששלטו בארץ שאפו לכפות עלינו את התרבות ההלניסטית, שהייתה התרבות הליברלית והמתקדמת ביותר באותה תקופה. בזמן שכל העולם התקדם לתרבות החדשה, יושבי הארץ התעקשו לדבוק בחיי היהדות שלהם. עד היום עם ישראל חוגג את ניצחונם של האחרונים על הליברלים. גם בכל שנות הגלות נחתו על היהודים ללא הרף מסים וגזירות שונות שהיו מיועדים עבורם בלבד, ותמיד הצלחנו להתמודד. כך יהיה גם עכשיו. נמשיך למלא את תפקידנו מתוך אהבה לנצחיותו של עם ישראל.