אין דבר יותר מבאס מאשר לפגוש חבר למשקל, אחד כזה שהיה נראה בערך כמוני, ולפתע, ביום בהיר אחד, לגלות שהוא הפך פתאום לחצי. כשנתקלתי באחד כזה לאחרונה, לא יכולתי להתאפק, ובפנים ירוקות מקנאה שאלתי: "איך עשית את זה?".

"איך עשיתי את זה?", עונה לי החצי. "זה לא אני עשיתי, זו הקורונה! אתה יודע איך זה, מאז שכל הקצב ירד - פחות אירועים, פחות פקקים, עובדים מהבית, הכל ברגוע - פתאום יש לי זמן לחדר כושר, לרכיבה על אופניים. גם התחלתי לבשל בריא, ואני כמו חדש! איך אצלך?".

איך אצלי? אצלי משום מה הכל בדיוק הפוך. מאז שהפציעה הקורונה, יש לחץ, בלגן, חוסר ודאות, סגרים, בידודים, כל הלו"ז השתבש, אין סדר יום, קשה לשמור על ארוחות מסודרות. אז מנשנשים וחוטפים ואוכלים ומתנפחים. אז מה נסגר? קורונה – היא משמינה או מרזה?

קשה להגיד. אבל אז נזכרתי בחבר הזה שלא מפסיק להתלונן שמאז הקורונה והשהות הכפויה שלו בבית, הזוגיות שלו במשבר, והוא כבר על סף גירושים חלילה. זאת לעומת הרבה מאוד משפחות שאני מכיר, שהשנה וחצי האחרונות של המשפחתיות הכפויה דווקא חוללו פלאים בחיי הזוגיות וההורות שלהן. פתאום הבנתי: הקורונה לא משמינה ולא מרזה, לא פוגעת בזוגיות וגם לא משפרת אותה, היא פשוט אחלה תירוץ. היא הפתרון האולטימטיבי, הקל והנוח, שעוזר לכל אחד להצדיק, ובעיקר להעצים, את ההצלחה או הכישלון שלו, כל אחד לפי בחירתו.

אני רואה את זה אצלי בקהילה, כאשר מתפללים קבועים פתאום נעלמים מהאופק "כי קורונה וזה", ומתפללים חדשים מתחילים לפקוד את ספסלי בית הכנסת מאותה הסיבה ממש - "כי קורונה וזה". חברים יקרים, עם כל הכבוד לקורונה היא לא באמת יכולה להשפיע עליכם. היא יכולה רק לשמש כתירוץ המצדיק ומעצים את בחירותיכם. כל שנדרש הוא האומץ לבחור נכון.

רגע אחד, סליחה. בעצם, יש תחום אחד הנתון כולו להשפעת הקורונה, כמעט ללא יכולת בחירה מצדנו. התחום הכלכלי כמובן. אני אומנם לא כזה כלכלן גדול, אבל מהתרשמותי האישית, גם בתחום הכלכלי השפעת הקורונה מסתכמת בעיקר בהעצמת המצב הקיים. כלומר העשירים והחזקים נהיו עשירים וחזקים יותר, והעניים והחלשים נהיו עניים וחלשים יותר. זו כמובן אמירה מכלילה ולא מדויקת, אבל בגדול, ככה אני מתרשם. ולגבי החלק האחרון לפחות, אני גם ממש בטוח.

זו בדיוק הסיבה לכך שבימים אלו פונים אליכם שלוחי חב"ד ברחבי הארץ ומבקשים את תרומתכם ועזרתכם למיזם חלוקת סלי מזון למשפחות נזקקות, שהם מקיימים לקראת החגים. השנה, מהיכרותי האישית עם השטח, הביקוש גדל שבעתיים, ואנו זקוקים לכל עזרה וסיוע כדי שנצליח לעזור לכמה שיותר משפחות לעשות חג שמח. נכון, הקורונה היא אחלה תירוץ. השאלה היא רק תירוץ למה, תירוץ לתרום יותר או תירוץ לתרום פחות, וזה כבר תלוי רק בבחירתכם. פתחו את הלב ובחרו נכון. 

הכותב הוא שליח חב"ד לשכונות הצפון החדש ואב בית הכנסת "סי אנד סאן" תל אביב