עידן הקורונה הביא איתו שינויים רבים בענפים מגוונים במשק שחווים קשיים בגיוס כוח אדם. רבע מכלל המעסיקים במשק מדווחים על קושי לגייס עובדים, בין היתר מכיוון שהעובד הישראלי מדיר את רגליו כבר שנים מעבודת כפיים. המגמה מורגשת היטב בענף המסעדנות, הבנייה, החקלאות ובעיקר בענף הניקיון, שבו המחסור בעובדים מגיע ללמעלה מ־40 אלף.

מכך נובעת החשיבות הגדולה של המהלך שיוזם שר האוצר אביגדור ליברמן לביטול ההיטל על העסקת עובדים זרים, שעומד כיום על 15%־20% ממשכורתם. מקורו של ההיטל ברצון להגן על העובדים הישראלים בתחרות מול העובדים הזרים, אך כשהישראלים לא מתייצבים לאייש את עשרות אלפי המשרות הפתוחות, אין תחרות. בהיעדר תחרות, המס על העסקת עובדים זרים גורם לאפקט ההפוך ממה שהוא נולד לעשות. הוא גורם לעלויות ההעסקה לזנק ומשפיע על עלות השירות המוצע, וכתגובת שרשרת מוביל להכבדת יוקר המחיה.

ליברמן בישיבת סיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
ליברמן בישיבת סיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

ענפי השירותים סובלים שנים רבות ממחסור בכוח אדם ובניגוד למה שהתכוון המחוקק, היטל העסקת העובדים הזרים, לא רק שלא פתר את הבעיה אלא אף החמיר אותה. טוב ששר האוצר ליברמן מתקן את מה שהפך עם השנים לעוול לענפים שלמים. עם הבשורה הטובה מגיעה גם הדאגה שענף הניקיון יישאר מחוץ לגבולות ההחלטה ולא יורשה גם בעתיד, ולמרות המצוקה האדירה בכוח אדם, להעסיק עובדים זרים.

מדי כמה שבועות אנו שומעים על עוד הצעת מחליטים המגיעה לאישור הממשלה להוספת מכסות עובדים זרים לענפי הבנייה, השירותים, אפילו ההייטק, בעוד ענף הניקיון נותר ללא מכסות וללא עובדים. המהלך הנדרש לשמירה על ענף הניקיון, ענף שהוכיח ועדיין מוכיח בימים אלה את חיוניותו במלחמה בקורונה ובשמירה על סביבה בריאה ונקייה, הוא קביעת מכסות לעובדים זרים ופלסטינים לענף, שיהיה בהן כדי להתחיל ולתת מענה למחסור הגדול הקיים בו בכוח אדם.

תכנון מחדש של שוק העבודה עובר דרך ביטול ההיטל שהפך עם השנים למעמסה מיותרת על הצרכן, שמימן מכיסו את ההיטל הבלתי נמנע. אך ההחלטה המבורכת של ליברמן לא תהיה שלמה ללא מתן האפשרות גם לענף הניקיון להשלים את המחסור הגדול בידיים עובדות. לא על חשבון הישראלים, אלא לצדם.

רוח חדשה נושבת במסדרונות משרד האוצר. רוח המביאה איתה הבנה כי שוק העבודה עבר מתיחת פנים רצינית מאז חוקק חוק הטלת ההיטל על העסקת עובדים זרים, לפני כשני עשורים. טוב עושה שר האוצר ליברמן שהוא מתאים את הרגולציה על העסקת עובדים לרוח התקופה, עכשיו צריך רק להשלים את השינוי ולאפשר מכסות העסקה לענפים שזקוקים להן, ובראשם ענף הניקיון.

הכותבת היא מנכ"לית ארגון חברות הניקיון בישראל