זה לא אנחנו – זה הוא: הבעיה שלנו עם טורקיה לא תלויה בפוליטיקאים, היא קשורה בטורקיה תחת רג'פ טאייפ ארדואן. לאחר שהסתיימה ללא הצלחה פרשת התיווך הטורקי בשנת 2008 בין ישראל לסוריה, האשים ארדואן את ישראל בכישלון, וכעס על אהוד אולמרט שלא עדכן אותו מראש על היציאה למבצע "עופרת יצוקה".

אחר כך, הגיע עידן נתניהו. בתקופתו היו מספר אירועים דיפלומטיים קשים עם טורקיה כדוגמת הפרשה החמורה של משט המרמרה, פרשת השגריר התורכי והכיסא הנמוך, גירוש השגריר הישראלי איתן נאה והשפלתו בשדה התעופה באיסטנבול והסגרת מקורות המוסד לידי איראן.

אז, היו שטענו כי היחסים העכורים בין טורקיה וישראל מוכתבים על ידי האיבה האישית בין המנהיגים. עם סיום כהונתו של נתניהו היו פרשנים שקיוו לראות תקופה חדשה ביחסים בין המדינות. עם כניסתה של הממשלה החדשה בישראל, ניסה ארדואן ליצור אווירה חיובית כחלק מן המהלך הטקטי הכולל להקל את בידודה המדיני של טורקיה. 

המרמרה (צילום: דובר צה''ל)
המרמרה (צילום: דובר צה''ל)

ארדואן בחר לעקוף את ראש הממשלה נפתלי בנט והתקשר לברך דווקא את הרצוג על כניסתו לתפקיד הנשיא. הרבה לא יצא לו מהשיחה עם הרצוג. בנט ושר החוץ יאיר לפיד זיהו נכון שמדובר במהלך ציני של ארדואן שעלול לפגוע בברית האסטרטגית עם יוון קפריסין וגם עלול להשפיע לרעה על הסכמי אברהם.

דרך פעולתו של ארדואן בפרשת זוג הישראלים העצורים אינו דבר חדש. טורקיה כבר עצרה בשנים האחרונות מספר אזרחים זרים ממדינות מערביות בהם היא השתמשה כקלפי מיקוח לסחיטה. הפעם זה מכוון כלפי ישראל. 

הצורה שבה מתנהלת טורקיה תחת ארדואן אינה שונה ממשטרים אוטוקרטיים אחרים הפונים להפעיל "דיפלומטיית בני ערובה" (Hostage Diplomacy) על מנת לקבל כוח מיקוח מול ממשלות זרות העוינות להן. סין עוצרת באופן שרירותי כבר מזה שנים אזרחים זרים ובעלי אזרחי כפולה על חשדות מפוברקים. חלקם משתחררים בסופו של דבר וחלקם נמקים בכלא הסיני. איראן גם כן פועלת באופן דומה וסוחטת מדינות מערביות. פרשת נעמה יששכר הראתה לנו את הגרסה הרוסית לטקטיקה הזאת. כך גם יש להסתכל על מעצרם של הזוג הישראלי. 

תיעוד של בני הזוג, נטלי ומורדי, יוצאים מבית המשפט בטורקיה (צילום: צילום מסך מתוך Takvim)
תיעוד של בני הזוג, נטלי ומורדי, יוצאים מבית המשפט בטורקיה (צילום: צילום מסך מתוך Takvim)

התקשורת הישראלית עסקה בימים האחרונים בניסיון להבין מה ארדואן רוצה להשיג בפרשייה האחרונה. ספק רב אם הוא עצמו ידע ותכנן מבעוד מועד מה הוא רוצה לקבל ממעצרם של אזרחים ישראלים, אבל מרגע מעצרם והתגלגלות הפרשה לכדי תקרית דיפלומטית מתקבל הרושם שארדואן ואנשיו ינסו לגבות מחיר מדיני מישראל. 

יקי דיין, אשר שימש כראש המטה של שרי החוץ סילבן שלום וציפי לבני, תיאר בטורו לעיתון 'הארץ' מן ה-18 ביולי 2021 את העוינות הבלתי ניתנת להסתרה של ארדואן כלפי הישראלים: "יצא לי להשתתף בכמה פגישות מצומצמות עם ארדואן, בימים שעדיין היה נפגש עם בכירים ישראלים. בכל הפגישות האלה הרגשתי בדבר אחד מובהק: חוסר החיבה הבולט לישראל, ואפילו השנאה, מגיע לא מהראש אלא מהלב. אלה היו פגישות קשות, טעונות ומאוד לא נעימות, שבישרו על העתיד לבוא". ארדואן וטורקיה תחתיו עוינים לישראל ורואים בנו אויב, ואנחנו צריכים להפנים את זה ולפעול בהתאם. זה לא אנחנו - זה הוא.

הכותב הוא מומחה להיסטוריה ופוליטיקה טורקית