אפשר לומר שמשבר האנרגיה שפקד את רוב מדינות העולם, ולא פסח על אירופה, נובע מאוסף אירועים שונים שהתרחשו בו זמנית. האתגרים החדשים הובילו חלק מממשלות אירופה, שמוטרדות מאוד ממחירי האנרגיה הגואים, להתערב בשוק בניסיון להגן על משקי הבית, אשר יחוו ללא התערבותן עלייה של עשרות אחוזים בחשבונות החשמל שלהם. אחד החששות הגדולים של מקבלי ההחלטות באירופה הוא שעליית מחירים תוביל להפגנות אלימות ברחובות היבשת.

אם לא די בסדרת האירועים האקראיים שחוותה אירופה עד כה, לעיתוי ה"מוצלח" מתווספת גם הפגיעה באספקת החשמל מענקית החשמל הצרפתית EDF, ש-80% ממניותיה הינן בבעלות ממשלת צרפת. זאת, לאחר שבעיות טכניות גרמו להפסקת פעילותם של חמישה מתוך 56 הכורים של החברה, לצורך תיקונים הקשורים לסדקים וקורוזיה במערכת הבטיחות המרכזית שלהם.

במקום לתמוך ב-EDF בשעתה הקשה, נשיא צרפת מקרון הודיע על הגבלת מחירי החשמל, ואילץ, למעשה, את חברת החשמל הצרפתית לספוג פגיעה ברווח של 8.4-7.7 מיליארד אירו. מקרון, שזוכר היטב את ההפגנות האלימות שהתרחשו לאחר העלאת מס הדלק ב-2018, הציב תקרה למחירים שגובה EDF על מנת להגן על האזרחים מפני עלייה של מעל ל-4% בחשבונות החשמל. לדברי שר האוצר הצרפתי, המחירים היו מזנקים ביותר מ-35% אילו הממשלה לא הייתה נוקטת בצעד זה.

עמנואל מקרון (צילום: Thibault Camus/Pool via REUTERS)
עמנואל מקרון (צילום: Thibault Camus/Pool via REUTERS)


הפגיעה ב-EBITDA (רווח תפעולי בתוספת פחת) של EDF כתוצאה מההחלטה של מקרון הינה דרמטית, ועשויה להביאו למספר שנמוך בכ-3/4 מההערכות שפרסמה החברה. עד כה איבדה חברת החשמל הצרפתית למעלה מ-20% משווי השוק שלה, וירדה בשבוע שעבר בדירוג האשראי שלה ל-BBB+ עם אופק שלילי. איגודי העובדים שלה כבר מיהרו להגיב לתכנית החדשה באיומי שביתה.

על מנת להבין עד כמה חמור המשבר, צריך להסתכל על הנתונים מ-2005, אז תפוקת הכורים של EDF עמדה על כ-430 טרה וואט לשעה. התפוקה ירדה עם פרוץ משבר הקורונה ל-225 טרה וואט לשעה, מה שאילץ את מקרון להורות לחברה לסגור את שני הכורים הוותיקים שלה על מנת לעמוד בהבטחות שפיזר לפני בחירות 2017. ב-2021 חלה התאוששות קלה והתפוקה עמדה על 361 טרה וואט לשעה, אך כעת, לאור שיקולי תחזוקה, שדרוגים וצורך בתיקון סדקים בעיקר, התפוקה תרד ל-330-300 טרה וואט לשעה (ירידה של כ-30% מתחילת שנות ה-2000). זאת, כאשר במקביל ביצועיה ממשיכים לדעוך גם בשל הפיגור בזמני הפיתוח של כור חדש.

ההתפתחויות בחברה הדאיגו במיוחד את הצרפתים, שנאלצים לשלם כעת פי ארבעה מהמחיר הממוצע לעונה זו עבור צריכת החשמל, אך הן השפיעו גם על ההיצעים בשאר היבשת. במשך עשרות שנים צרפת הייתה יצואנית החשמל הגדולה באירופה, כאשר סיפקה חשמל לגרמניה, שווייץ, ספרד, איטליה, בלגיה, בריטניה ואיטליה בשיאי הביקושים. לפי בלומברג (Bloomberg), פריז ייבאה השנה כ-15% מהחשמל שלה בזמני שיא הביקוש.

חברת החשמל הצרפתית EDF (צילום: REUTERS/Vincent Kessler)
חברת החשמל הצרפתית EDF (צילום: REUTERS/Vincent Kessler)


לאחרונה דיווחה גם EDF כי היא צפויה לספק את כמות החשמל האטומי הקטנה ביותר בשלושת העשורים האחרונים, וכי בכוונתה לצמצם את הייצוא למדינות אירופה השכנות. צרפת, שהיוותה מקור אנרגיה גרעינית אמין לאירופה, אינה כזו עוד, ומדינות לא יכולות להסתמך עליה.

אך הבעיה היא לא רק של צרפת, כאמור, שכן ייצור האנרגיה הגרעינית הולך ומתמעט גם במדינות אחרות באירופה. בעקבות המשבר החליטה EDF לסגור כמה כורים בבריטניה לאור בעיות בטיחות, בעוד שבגרמניה ייסגרו לצמיתות שלושת הכורים האחרונים, ובבלגיה ייסגרו כל ששת הכורים עד סוף 2025. בניסיון להתמודד עם המשבר, הוחלט בגרמניה לקצץ היטל לתמיכה בתכניות אנרגיה מתחדשת, כאשר מנגד התכניות הירוקות יקבלו סובסידיה מהעלאת מסי הפחמן. באופן דומה, גם בספרד נוקטים צעדים, והחליטו להטיל מס חד פעמי על יצרני חשמל המרוויחים מהשיאים במשק, במטרה לאזן את חשבונות החשמל הביתיים.

אם כן, המחסור החריף בחשמל גורם למדינות לצרוך דלקים מזהמים ולייבא גז מזהם במחירים גבוהים מאוד על חשבון הצמיחה שלהן, ונראה כי הוא רחוק מלהסתיים. מגמת סגירתן של תחנות ייצור חשמל גרעיניות ופחמיות, ללא ביסוס יציב של כורים גרעיניים הפועלים 24/7 או חלופה אחרת (של (BASE LOAD) אשר אינה תלויה במזג האוויר או בשעות השמש, עלולה להחמיר את המשבר, ולהביא את אירופה למצב בעייתי, בו בימי חורף קרים לא יהיה מספיק חשמל, מחירי האנרגיה ימריאו לגבהים חדשים והתלות במדינות זרות תגבר. ללא שינוי דרמטי, אירופה כולה עלולה לסבול מהפסקות חשמל ומהמשך הזיהום והפליטות הגבוהים, וזאת בניגוד לשאיפותיה המוצהרות.

כל הזכויות שמורות ©
הכותבת הינה סמנכ"לית מחקר בקבוצת ילין לפידות ("ילין לפידות"). אין לראות בסקירה ו/או בתוכנה משום שיווק/ייעוץ השקעות/שיווק פנסיוני או תחליף לכזה. סקירה זו בוצעה בהסתמך על מידע פומבי וגלוי לציבור ועשויה להתבסס על נתונים שפותחו על ידי אנליסטים עובדי קבוצת ילין לפידות ומקורות אחרים הנחשבים מהימנים ומבלי להתחייב על ביצוע בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. מובן שמידע צופה פני עתיד אינו מהווה עובדה והוא מבוסס רק על הערכות סובייקטיביות של הכותב ע"פ המידע שנמצא לפניו. מידע צופה פני עתיד הוא אינו ודאי  ועלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע הכלול בסקירה לבין התוצאות בפועל. הכותב אינו מתחייב לעדכן או לשנות את הסקירה הנ"ל עם וככל שיתפרסמו נתונים חדשים. המידע המוצג בסקירה, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים אם וככל שהם מוזכרים בה. אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני בידי בעל רישיון עפ"י דין, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. חברות מקבוצת ילין לפידות ו/או נושאי המשרה שלהן ו/או מנהליהן ו/או עובדיהן ו/או מי מטעמן עשויים, בהתאם למגבלות הדין, לרכוש ו/או למכור ו/או להחזיק ו/או להתעניין בביצוע עסקאות בניירות הערך הנסקרים, הן עבור עצמם והן עבור נכסים פיננסים או פנסיוניים המנוהלים בידי קבוצת ילין לפידות (לרבות קרנות נאמנות ו/או קופות גמל המנוהלות בידי הקבוצה) וכן עשויים לרכוש ו/או למכור ו/או לבצע עסקאות בניירות הערך הכלולים בסקירה  עבור תיקי השקעות המנוהלים על ידי ילין לפידות ניהול תיקי השקעות בע"מ, העוסקת בניהול תיקי השקעות ובשיווק השקעות. חברות מקבוצת ילין לפידות מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ו/או למכור במסגרת פעילותן השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברות הנסקרות, והן עשויות לקיים קשרים עסקיים נרחבים ומגוונים עם החברות הנסקרות, למועד מסמך זה ו/או במועדים אחרים, הכל כמפורט לעיל ובין היתר משום כך ולאור האמור לעיל עשוי להיות לחברות מקבוצת ילין לפידות ו/או למי מטעמן עניין אישי בנכסים ו/או בחברות ו/או בניירות הערך המוזכרים בסקירה. חברות מקבוצת ילין לפידות ו/או נושאי המשרה שלהן ו/או מנהליהן ו/או עובדיהן ו/או מי מטעמן אינם לוקחים על עצמם כל אחריות שהיא לכל הפסד ישיר או נסיבתי הנובע משימוש בסקירה זאת. אין באמור התחייבות להשגת תשואה כלשהי. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.