אישור מינויה של עו"ד גלי בהרב־מיארה לתפקיד היועצת המשפטית הראשונה לממשלה מאז קום המדינה - מסמל עוד תקרת זכוכית שנופצה. בעולם שבו נשים עומדות בראשי מדינות, נמצאות בחזית המדע, מנהלות ארגונים וחברות מסחריות ומובילות את מערכת המשפט – ראוי היה שתקרה זו תישבר הרבה קודם, ולצד השמחה על ההישג הגדול, מינוי זה מחדד את קיומם של הפערים שעדיין קיימים בשירות המדינה ובכלל.


אם במגזר הציבורי אנחנו נתקלות בתקרת זכוכית, הרי שהעולם הדתי פרש מעלינו, הנשים, כיפת בטון. זה שנים רבות שנשים דתיות פורצות קדימה, גם כאשר ברור להן שלמרות הכישורים, הידע, ההישגים והתארים שיצברו, בסופה של הדרך ימתינו להן לא אחת גבולות פטריארכליים, שאין בינם לבין ההלכה דבר.


בשנת 1991 נמנעה מנשים האפשרות לייצג בעלי דין כטוענות רבניות בבתי הדין הרבניים. רישיון לטעינה רבנית הותנה בשנות לימוד בישיבה, ובכך נחסמה דרכן של נשים אל המקצוע. הנשים האמיצות שהצטרפו למחזור הראשון של המכון להכשרת טוענות רבניות, אשר פתחה רשת אור תורה סטון באותה השנה, ידעו שני דברים: ראשית, שיש להן את הכישורים, היכולת והזכות לבחור להיות טוענות רבניות.

שנית, שצפוי להן מאבק לא פשוט מול מערכת גברית, אשר תילחם בכל כוחה על מנת שלא לאפשר זאת. ואכן הן נדרשו להגיע עד לפתחו של בג"ץ על מנת לממש את זכותן. בהיעדר טיעון הלכתי, נאלצה הרבנות הראשית לישראל לפתוח את שעריה לנשים. כיום טוענות רבניות מהוות חלק טבעי ומובן מאליו באולמות ובמסדרונות בתי הדין, וחותמן ניכר בכל הקשור למאבק למען עגונות ומסורבות גט, אשר את מלחמת החופש שלהן הן נלחמות באומץ לאורך שנים.


עולם התורה הנשי הולך ומתפתח זה שנים רבות. נשים משמשות כמורות ופוסקות הלכה, מובילות קהילות ומוציאות תחת ידיהן מאמרים מלומדים. אנחנו יכולות להיות גאות על הדרך המרשימה שעשינו ועל ההישגים שהגענו אליהם, למרות התנאים. אך הדרך עוד ארוכה. יש קהילות דתיות שבהן הרעיון של נשים בהנהגה הדתית עדיין קשה לעיכול, ובאחרות הוא ממש מוקצה מחמת מיאוס.

יש עוד תפקידים הנמנעים מאיתנו. אך אחיותיי למאבק על זכותן של נשים לקחת חלק בעולם הדתי כמנהיגות שותפות ומשפיעות - כבר נכנסו לבית המדרש והחלו ללמוד גמרא, צללו לארון הספרים היהודי, צברו ידע הלכתי ותורני, והן מוכנות מתמיד לכל תפקיד ואתגר וגם למאבק על זכותן לאייש אותו.


לשמחתנו, רוחות השינוי נושבות גם במשרדי הממשלה. לאחרונה פתח השר לשירותי דת בפני נשים את האפשרות לשרת כממונות על המועצות הדתיות, משגיחות כשרות קיבלו לא מכבר "הכשר" לעבוד במקצוע, בבתי הדין הרבניים מונתה סמנכ"לית אישה, וגם יועצות משפטיות מכהנות שם וחולקות מחוכמתן לדיינים. את תקרות הזכוכית שעדיין קיימות - לא נשים לבדן צריכות לשבור, אלא כולנו יחד צריכים למוטט, לטובת חברה שוויונית ומתוקנת. 

הכותבת היא מנכ"לית ארגון "יד לאישה" מבית רשת אור תורה סטון, המייצג עגונות ומסורבות גט