מצוקת הדיור של זוגות צעירים ומשפחות מעוטות הכנסה הינה אות קלון על מצחן של ממשלות ישראל לדורותיהן. בשל חטא הזנחת פתרון למצוקה זו, נזקיה רבים וחמורים.

נמנה אחדים מהם: צעירים וצעירות נאלצו לרדת מהארץ ולרעות בשדות זרים. בעקבות כך, צה"ל מאבד את שנות השירות של חיילי חובה וחיילי מילואים, ואחדים מדרי הרחוב הופכים לעבריינים העוסקים בפשע וצורכים סמים.

ועדיין, במה עסקו לאחרונה כלי התקשורת והציבור? כולם הזילו דמעה על מחיר הפסטה המאמיר, עסקו בהופעותיה הטלוויזיוניות של השופטת לשעבר אתי כרייף וכמובן, במעלליה של התוכנה העוסקת בריגול אחרי אנשים שונים. אך האם מאן דהוא העלה לסדר היום את מצוקת הדיור ונזקיה? התשובה היא לא.


הצעותיי הן שמדינת ישראל תעמיד כל שנה קרקעות ל־100 אלף יחידות דיור שיינתנו לקבלנים חינם אין כסף או במחיר סמלי. על הקבלנים לבנות עליהן דירות להשכרה בגודל 70 מ"ר שיושכרו תמורת 1,000 שקלים לחודש ודירות של 120־100 מ"ר שיושכרו תמורת 1,800 שקלים לחודש. ברור ומובן שעל המדינה להקים ועדת מומחים שתקבע אמות מידה וקריטריונים, ושתשים מחסומים בפני כל מיני ספקולנטים. לפסוק "ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש", עלינו להוסיף: "וקורת גג לראשי".


ואולי רצוי ללמוד ממדינות אחרות שפתרו את הבעיה, כמו למשל צרפת ומרוקו שהעמידו לרשות הקבלנים שטחים ללא כל תשלום, בתנאי שהקבלנים הזוכים ישכירו את הדירות במחיר מוזל מאוד לזוגות צעירים או למעוטי הכנסה. ואכן, לתוכנית הייתה הצלחה רבה. יתרה מזו, הממשלות הללו אף סייעו בריהוט הדירה. בצרפת נבנו רבבות דירות בפרברי פריז, ובמרוקו נבנו דירות במטרופולין קזבלנקה ואף ברבאט הבירה.


בשנות ה־80, מי שהיה מנכ"ל המשרד לקליטת העלייה, אלי ארצי, הציע שהכנסת תחוקק חוק שלפיו כל חייל ששירת בצה"ל והשתחרר - יקבל חצי דונם אדמה חינם מהמדינה בגליל או בנגב. תישמר לו הזכות להקים על האדמה בית בתוך שבע שנים, ולא תפקע זכותו. כמו כן, המדינה תעניק לו הלוואה ל־25 שנים ללא ריבית לבניית ביתו. יתרונותיה של הצעה זו רבים מאוד, בהם ייהוד הנגב והגליל; עידוד התגייסות לצה"ל; מתן מוטיבציה למתגייסים מכלל המגזרים: חרדים, דרוזים וערבים; ואולי יהיה בה אף כדי להחזיר ארצה את אלה שהיגרו למדינות זרות. לתשומת לב נבחרי הציבור שלנו. 


הכותב הוא נשיא הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו