בשנת 2022 עדיין מתקיים מה שנראה כמו עבדות מודרנית. ישנן חברות שליחויות שמעסיקות עובדים ללא תנאים בסיסיים ולא מעוניינות ביחסי עובד־מעביד. השליחים מוגדרים עצמאים ומקבלים שכר כנגד חשבונית. השליחים לא זכאים לזכויות סוציאליות, ימי מחלה וגם לא לדמי אבטלה לאחר סיום ההעסקה.


כיצד קשור הדבר לבטיחות בדרכים? סביר להניח כי תושבי גוש דן מכירים את תופעת השליחים בכבישים וחוו אותה על בשרם. בכבישים עצמם מתקיים אפוא קשר ישיר בין אופי הנהיגה של השליחים לצורת ההעסקה שלהם. בסקר שערכנו באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" עלה כי 59% מהנשאלים טוענים כי השליחים נוסעים בצורה מסוכנת ו־36% (אחד מכל שלושה נשאלים) טוענים כי ראו תאונה או כמעט תאונה במעורבות של שליח לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

הנשאלים השיבו כי ראו שליחים נוסעים בפראות בכביש או על גבי המדרכה, עוברים באור אדום, חותכים בין כלי רכב ומבצעים עבירות תנועה בשיעור גבוה מאוד. מהסקר עולה תמונה מדאיגה על אופן נהיגת השליחים, והציבור מפנה את האחריות גם לחברות השליחויות וגם דורש מהמדינה להגביר את האכיפה על אופן נהיגת השליחים.


מודל ההעסקה, שלפיו שליח מתוגמל על ריבוי משלוחים בכמה שפחות זמן, מוביל להתנהגות חסרת רסן וחסרת רתיעה בכביש. הלקוח מבקש לקבל את המשלוח במהירות המרבית והשליח מבקש להגדיל את הכנסותיו התלויות באופן ישיר במהירות הגעתו אל הלקוח והיכולת שלו לקבל עוד ועוד משלוחים. הפיתוי והתמריצים הכלכליים, בהיעדר גוף שמפקח על אופי הנהיגה, נמצאים בעוכריהם של השליחים. אותה התנהגות פזיזה וחסרת אחריות של שליחים עלולה לעלות בחיי אדם.


במסמך חדש שפורסם על ידי המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) בדצמבר האחרון, נטען כי מודל ההעסקה העקיף הזה גורם בין היתר לסיכון עקב הכשרה לא מספיקה. המודל הכספי מעודד באופן עקיף נהיגה במהירות מופרזת, חוסר פיקוח על אופי הנהיגה וחוסר פיקוח על בטיחות הכלים. כחלק מהסדרת הנושא מקדמת הנציבות האירופית הצעה שלפיה עובדים בפלטפורמות דיגיטליות כגון שליחים יוגדרו כשכירים ולא כעצמאים.


שנת 2021 הסתיימה עם 84 הרוגים בקרב רוכבי אופנועים וקטנועים, מספר שיא של כמעט שני עשורים. אחד הכלים האפקטיביים שבעזרתם ניתן להוביל שיפור ברמת הבטיחות בדרכים ולהפחית את מספר התאונות בקרב רוכבי הדו־גלגלי - הוא שיפור והסדרת הבטיחות בקרב אוכלוסיית השליחים הרוכבים על כלים דו־גלגליים.

קהל זה מאופיין בנהגים צעירים ללא ניסיון רב בנהיגה, שלעתים רבות נאלצים לפעול תחת מגבלות זמן ודרישות נוספות. מצב שבו השליחים נאלצים לשים את המשלוח לפני הבטיחות ולעתים לפני השמירה על חייהם שלהם וחיי שאר משתמשי הדרך - מחייב התערבות מיידית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. עליו לחייב את חברות השליחויות לקחת אחריות על השליחים ועל בטיחותם. יש למצוא את שביל הזהב ואת האיזון המתבקש בין הזכות לפרנסה ובין שמירה על חיי אדם. 

הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק