קריאתו של ח”כ איימן עודה למשרתים בכוחות הביטחון ממוצא ערבי להניח את נשקם ולהתפטר מתפקידיהם הינה אמירה מסוכנת, המחייבת את היועצת המשפטית לממשלה לשקול העמדתו לדין בגין הסתה ופגיעה בסדר הציבורי.

אין זו הפעם הראשונה שאמירות כאלה נשמעות מפי אנשי ציבור ערבים, אזרחי מדינת ישראל המקבלים מהמדינה משכורות, קצבאות ושירותים מלאים - כמו הציבור היהודי אשר נושא גם בנטל השירות הצבאי. אמירה הקוראת לאזרחים שלא לשרת בכוחות הביטחון ואשר קוראת להקמת מדינה פלסטינית באופן שיגרום למדינת ישראל לחדול מלהתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית, מצדיקה את הגדרתו של אומרה כאויב.

ככל שהיא נוגעת למדינה אמירתו של עודה אינה מעוררת כל פליאה ואין בה שום חידוש. לא מעט אנשי ציבור ערבים הוכיחו בדבריהם ובמעשיהם את חוסר נאמנותם למדינה. אלא שדווקא העובדה שמנהיגי הציבור הערבי לא גינה את דבריו של איימן עודה מפליאה, בהיותם פוגעים בעיקר במגזר הערבי.

ח''כ איימן עודה  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ח''כ איימן עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


ראשית, שירות בכוחות הביטחון, בנוסף להיותו מקור פרנסה בחברה הסובלת מאחוזי אבטלה גבוהים, הינו דרך להשתלב בחברה הישראלית ולשוויון זכויות הלכה למעשה. אולם, עיקר הפגיעה בציבור זה, אם תתקבל קריאתו של עודה, הינה ביכולת למגר את הפשיעה במגזר הערבי.

מחסור בשוטרים, בחוקרים ובאנשי בטחון ממגזר זה פוגע באפשרות לפענח פשעים בקרב המגזר, בשל אי ידיעת השפה וחוסר בקיאות והבנה של המנטליות בו בקרב בעלי התפקידים היהודים. גביית עדות פשוטה מעד ראיה לפשע עלולה להיפגע אנושות, בשל קשיי שפה ומנטליות. ולכן קריאתו זו של עודה מהווה קודם כל מעשה פגיעה במגזר הערבי בכלל ובציבור בוחריו בפרט.

מנהיגי הציבור הערבי טוענים כל העת כי המדינה מעוניינת להשאיר את מצב הפשיעה בחברה הערבית כמות שהוא וכי אינה עושה די למיגורה. מסתבר כי עודה ודומיו הם אלו שאינם מעוניינים במיגור הפשיעה במגזר, וכי כל עוד יימשך הכאוס בחברה הערבית, ימשיכו עודה וחבריו לעשות רווח פוליטי בגין קיפוחה. כל עוד תחושת הביטחון של אזרחים שומרי חוק במגזר תמשיך להתערער, כך תגבר תחושת הקיפוח. ובאשר לעודה – לו כנראה אין בעיה לרקוד על הדם - גם על דמם של ערביי ישראל.

הכותב הוא סגן הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר וחבר “מבטחי" - פורום מפקדים לאומי