בשבוע האחרון היו שני אירועים מסקרנים ששוב הציפו שיח קצת בעייתי סביב נושא גזענות ועדתיות בישראל. זה החל בשבוע שעבר כשבהופעתו של שלמה גרוניך בפסטיבל עין גב, הזמר והיוצר המוערך אמר לקהל שלו בגאווה ש"אין פה אפילו צ'חצ'ח אחד" לתדהמת הקהל, והמשיך בסופ"ש האחרון עם חגיגות המימונה המסורתיות שמזמן הפכו לחג של פוליטיקאים שרוצים להראות שהם "מחוברים" לעם.

ההתבטאות של גרוניך מקוממת ודוחה, אך לא מפתיעה. הגזענות והעדתיות קיימים, גם היום, בטח כשמדובר בדור של גרוניך ואין טעם לנסות לטאטא אותה.

לדעתי השיח המתלהם שנוצר בעקבות ההתבטאות של גרוניך, במסגרתו רבים נזעקו ורק ביקשו לגנות את דבריו בצורה הכי חריפה ואלימה שיש, הוא יותר קשה מהדברים עצמם. שלא לדבר על בני משפחתו של גרוניך ששלפו את נשק יום הדין מבחינתם, בדמות הדמנציה ממנה הוא סובל.

אני הייתי אומר למתלהמים נגד גרוניך מצד אחד ולבני משפחתו של גרוניך מצד שני, תירגעו. אל תנסו לייפות את הדברים. לגנות בחריפות ולצאת נגד דבריו של גרוניך מצד אחד ולתרץ ולהסביר את דבריו מצד שני. יש כאן נושא חשוב שראוי לנהל דיון מעמיק ולהבין שהוא קיים. אין צורך לטאטא את הגזענות והעדתיות. להיפך, צריך להסביר ולחנך את הדור הצעיר שיבין שהתבטאות כמו זאת של גרוניך היא מעוותת ומפלה. 

אם אנחנו רוצים שהחברה הישראלית תצליח לרפא את עצמה מהנגע הזה, זה בסדר וראוי לנהל דיון מעמיק ונורמלי גם על גזענות ועדתיות. בלי לתת לאלימות להיות חלק מהשיח הזה.

קשה שלא לעשות את החיבור המתבקש בין ההתבטאות של שלמה גרוניך לחגיגות המימונה שהיו בסוף השבוע האחרון.

חגיגות המימונה, שהחלו כחג של יוצאי מרוקו בישראל שרצו לשמר את יהדותם שנרמסה לאורך שנים בשם כור ההיתוך, הפכו מזמן לחג לאומי שבו כל פוליטיקאי מוכיח, כביכול, את החיבור שלו לעם. לשטח. לקרקע.

אני רוצה לומר לכל אותם פוליטיקאים, ההצגה שאתם עושים בחגיגות המימונה לא מוסיפה לכם נקודות זכות ובטח של מייצרת עבורכם בוחרים נוספים. היא בעיקר מנציחה, שוב, את השיח סביב נושא העדתיות בישראל, שלצערי הופך אלים יותר עם השנים.

המלצתי לכל אותם פוליטיקאים להתחבר לעם ולקהל הבוחרים שלהם דרך עשייה אמיתית, שתתרום להם ותשפר את מצבם הכלכלי והבטחוני. ההערכה לה תזכו בעקבות מעשים שכאלה, תהיה גדולה בעשרות מונים מאשר לאכול מופלטה בחגיגות המימונה.

גרוניך לצד הפוליטיקאים בחגיגות המימונה הציפו שוב את נושא העדתיות בשבוע האחרון והוכיחו לנו, בפעם המי יודע כמה, שהחברה הישראלית היא גזענית ושנגע העדתיות לא נמצא מתחת לשטיח. 

מי ייתן והשיח על הנושאים הללו ישתנה. יהפוך להיות ענייני ומעמיק. פחות אלים. דבר שיאפשר לחברה הישראלית להשתפר ולהיות מכילה יותר. 

הכותב הינו יועץ תקשורת ואיש יחסי ציבור.