הרפורמה בבגרויות יצאה לדרך. מה שתכננה השרה שאשא־ביטון לעשות – צפוי להתממש. דבר זה צריך לומר בהחלט לשבחה, חרף הבעייתיות והמורכבות שברפורמה. לפי הרפורמה, במקצועות היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות ייערכו בחינות פנימיות, ובכיתה י"ב יהא על התלמידים להכין עבודה עיונית בקבוצות. בלי להתפלא ובלי להתפעל, ארגון המורים העל־יסודיים כבר הודיע שיפעל כנגד השינוי.

אלא שאם הרפורמה תעבור בכל זאת, חרף עמדת ארגון המורים, ותלמידי י"ב בעתיד יתחילו להכין עבודות עיוניות, השאלה הדרמטית היא מי יכין את התלמידים להכנת עבודות, ומה יקרה בינתיים, בשנתיים הקרובות? העבודות שצריכים התלמידים להכין בצוותים יכללו ארבעה חלקים: היסטוריה, אזרחות, ספרות ותנ"ך. אי לכך, לכל עבודה יהיו ארבעה מנחים מבוגרים מכל תחומי הדעת הכלולים.

כתיבת עבודה עיונית ברמה טובה היא עניין מסובך. מרצים באקדמיה יכולים להעיד עד כמה הסטודנטים שלהם נכשלים במשימה, או לפחות זקוקים להדרכה צמודה. כתיבת עבודות כוללת מספר רב של כישורים, בהם יכולת להגדיר את מהות העבודה, לבנות פרקים לפי סדר הגיוני, להבין את המאמרים שמשמשים בסיס לכתיבה, להציג יכולת בסיסית של כתיבה וניסוח, לשלוט בוורד, להציג נכון את הספרות המקצועית ועוד. כשעובדים בצוות, המשימה נעשית מורכבת יותר.

את כל אלה לא ניתן ללמד בפרק זמן קצר בכיתה י"ב. אם אין לומדים לכתוב עבודות במהלך כל שנות בית הספר העל־יסודי, ואולי אף קודם, הסיכוי להגיע לתוצר מניח את הדעת הוא קלוש. כתיבת עבודות מצריכה מנחים רבים למשימה; מהיכן יבואו? האם יש כוונה להכשיר את כל מורי ישראל לכך? משמעות הדבר היא מהפך חינוכי כולל. האם משרד החינוך ייערך לכך? מתי ואיך?

הרפורמה בבגרויות, שמעבירה את המקצועות ההומניסטיים מבחינות חיצוניות לבחינות פנימיות של בית הספר, תגרור אחריה קשיים מרובים, אבל השילוב של בחינות ועבודות הוא קשה כפל־כפליים. בחינות בית־ספריות הן דבר אחד, ועבודות עיוניות הן דבר אחר: בחינות פנימיות הן תחילת תהליך של ביטול בחינות הבגרות בכלל – צעד נדרש זה זמן רב – והכנת עבודות היא שינוי כולל במבנה מערכת החינוך.

שניהם חשובים, אבל חוסר הכרעה לגבי היעד המרכזי עלול להכשיל את המהלך כולו. חוסר הכרעה גם ימנע לקיחת כיוון ברור בתהליכי ההכשרה של המורים החדשים. משרד החינוך צריך לבחון גיוסם מחדש של מורים גמלאים בעלי ניסיון בהדרכת כתיבת עבודות של תלמידים. ייתכן שבמורים אלה ניתן למצוא תמיכה במהלך המורכב שמובילה שרת החינוך.