החלטת משרד הבריאות הטרייה לאפשר לנשים עגונות ומסורבות גט לקבל תרומות זרע היא דרמטית. לא רק כי היא נותנת תקווה לכל הנשים השבויות בזרועות התמנון של הממסד הדתי, אלא כי היא מוכיחה שניתן לעקוף את אותו ממסד ארכאי. שאם רק רוצים אפשר למצוא פתרון חיובי ומשמעותי מבלי להיכנע לתכתיבי הרבנות.

לא במקרה הרבנות הראשית התנגדה למהלך. לא כי הוא מנוגד להלכה, אלא כי הוא מנוגד לרצונה לשמור על שליטה בחיינו. אפשר לסמוך על הרבנות שתמיד יימצא התירוץ מדוע לא להקל, מדוע להמשיך ולמנוע מנשים זכויות בסיסיות.

נדמה כי מדובר בממסד שרוצה לשמר את השליטה שלו בחיינו, את הלגיטימציה שמוענקת לו על ידי המדינה להחיל עלינו מערכת חוקים מפלה. ההחלטה החדשה כה חשובה לחיינו כי היא פורצת את מחסום הרבנות. לראשונה, מרשה לעצמו שר, ניצן הורוביץ, להוביל מהלך לשינוי סטטוס קוו על אף התנגדות הרבנות הראשית. הוא לא מחכה להנהוני הסכמה מכיוונה, אלא מקבל את ההחלטה הערכית והמוסרית הנכונה. זוהי בשורה למאות עגונות ומסורבות גט, ויחד איתן לכל אלו שמבקשים לשחרר את המדינה ואזרחיה מכבלי הממסד האורתודוקסי.

הרי הרבנות לא באמת יכולה לעצור את החתירה לשוויון. מספיק שיהיו מקבלי החלטות אמיצים, שלא יקבלו את תכתיביה, כדי שניתן יהיה לשנות את המציאות שהיא מבקשת להכתיב לכולנו, בניגוד לרצוננו. ההחלטה של שר הבריאות משקפת לתפיסתי כי לא בענייני יהדות והלכה עסקינן, אלא בדיכוי נשים ובפגיעה משמעותית בהן. האם לא לטובת האדם נוצרה הדת? מה היא אם כן טובתו, אם לא שוויון, משמעות ואהבת החיים?

כעת, לאחר ההחלטה החשובה שקיבל שר הבריאות, על שרים נוספים ובעיקר על המחוקקים להמשיך את המגמה הזו בסוגיות נוספות. יש לנשל את הכוחות החשוכים מכוחם לדכא ולפגוע ולתת לציבור הישראלי את הזכות לחיות את חייו, כפי שהוא מאמין ורוצה.

חברי הכנסת והשרים, הכדור מונח לפתחכם. קחו אותו והשתמשו בו. קדמו חקיקה שתעקר את המנגנון האורתודוקסי מכוחו, הוציאו מספר החוקים הישראלי חקיקה מפלה, בטלו את קיומם של גופי שיפוט שסמכותם על כולנו, אבל יושבים בהם רק גברים. העניקו לכולנו את חופש הבחירה להחליט כיצד אנו רוצים לחיות את חיינו, עם מי אנו רוצים להקים משפחה, ובעיקר תפעלו כדי שבמדינת ישראל של 2022 , לא תהיה עוד מערכת חקיקה שנקודת המוצא שלה היא אי שוויון. התהליך התחיל, כעת יש להמשיכו. 

הכותבת היא מייסדת ארגון “משפחה חדשה"