היום ייפתח שבוע ההצדעה לבני ולבנות השירות הלאומי־אזרחי, שבמסגרתו מוקירים את פועלם בחזית האזרחית. כמו כן, יחולקו מחר אותות הצטיינות למשרתים בטקס מיוחד שיתקיים במשכן הנשיא בירושלים.


שי לי ושירה, שתי צעירות עם מוגבלויות, נבחרו השנה למצטיינות השירות הלאומי־אזרחי, והן יקבלו כאמור את אות ההצטיינות על תרומתן המיוחדת למדינה ולחברה.

שי לי (צילום: נועם שרת)
שי לי (צילום: נועם שרת)


שירה אדרי, בת 21 מאשקלון, מתנדבת בעמותת בת עמי בגן ברק לילדים חירשים וכבדי שמיעה בכפר סבא. אדרי, כבדת שמיעה מלידה, מספרת: "בגן אני לוקחת את החירשות שלי למקום של עזרה. אני באמת מבינה מה הילדים האלה חווים. זו ההזדמנות שלי להגיע לילדים כמוני ולהעניק להם את החיבוק, התמיכה והבנה שהם צריכים. בכל יום אני יוצאת מהגן עם תחושת סיפוק עצומה. לפעמים העזרה היא בעיקר להורים ואני דואגת להראות להם שאם רוצים – הכל אפשרי".


שי לי טיגסט־איסן, בת 19 מעפולה, מתנדבת בעמותת שלומית בבית הספר הדביר החדש בירושלים לילדי חינוך מיוחדץ היא מספרת: "נולדתי לקויית ראייה, ובגיל 10 המצב הידרדר וכבר הגדירו אותי כעיוורת לגמרי. אין ספק שלעשות שירות לאומי עם עיוורון זה עניין לא פשוט, אבל השירות מלמד אותי גם עצמאות. אני עובדת עם ילדים שלא מתקשרים בדיבור וזה בהחלט מאתגר, אבל בכל יום אנו מפתחים שפה חדשה ולומדים לתקשר בדרכים נוספות".

שירה  (צילום: נועם שרת)
שירה (צילום: נועם שרת)


השירות הלאומי־אזרחי כולל למעלה מ־18 אלף משרתים, מהם כ־5,000 מגיעים מהחברה הערבית והדרוזית, כ־1,240 מהחברה החרדית וכ‏־1,700 צעירים עם מוגבלות.


בשנה החולפת הצטרפו לשירות 12,529 צעירים, מהם 528 חרדים ו‏־3,677 ערבים. על פי התחזיות, בשנת 2034 יעמוד היעד לגיוס שנתי על 26.3 אלף צעירים, מהם כ־‏7,400 ערבים ו‏כ־1,900 חרדים – וזאת בהנחה שיעדי גיוס הצעירים החרדים לשירות לאומי לא יוגדלו משמעותית על ידי הממשלה.


"בכל תחום בחוסן האזרחי והחברתי של המדינה נמצא את מתנדבי השירות הלאומי־אזרחי", אומר ראובן פינסקי, מנכ"ל רשות השירות הלאומי־אזרחי.  "בשנה האחרונה סייענו לצוותי הרפואה להתגבר על הקורונה, תמכנו בקליטת הפליטים מאוקראינה, עזרנו לנפגעים בגל הטרור. כל זאת מתוך שליחות ומסירות אישית וראייה חברתית. המתנדבים והמתנדבות שלנו תמיד מוכנים לפועלה ולסיוע איפה שמדינת ישראל צריכה אותם".