לאחרונה קיבלנו תזכורת כואבת לכך שהזכות על גופנו אינה מובנת מאליה, עם ביטול הלכת "רו נגד וייד" בבית המשפט העליון של ארצות הברית, שבפועל מבטל את זכותן החוקתית של נשים לבחור בהפסקת הריון.

גם בישראל זכות האישה להחליט על הפסקת הריון נמצאת בשיח הציבורי: מצד אחד בעלי עמדות שמרניות מצדיקים התערבות מדינתית על מנת להביא לצמצום ולהפסקת התמיכה בפרוצדורה, ומצד שני, אנשים ונשים שדורשים להעניק את הזכות על גוף האישה לאישה בלבד.

החוק במדינת ישראל אוסר על הפסקת הריון, אלא בתנאים הקבועים בחוק. אישה לא יכולה להפסיק הריון אלא אם היא עומדת בארבע העילות הקבועות בחוק (אם האישה היא למטה מגיל הנישואים, או אם מלאו לה 40; אם ההריון נובע מיחסים אסורים לפי החוק הפלילי או מיחסי עריות, או שהוא שלא מנישואים; אם הוולד עלול להיות בעל מום גופני או נפשי; אם המשך ההריון עלול לסכן את חיי האישה או לגרום לה נזק גופני או נפשי). כך, האוטונומיה של אישה על גופה, על נפשה ועל חייה נמסרת לידי ועדת מומחים שיחליטו עבורה.

אף אישה לא מגיעה להחלטה כה קשה וגורלית בקלות דעת, לא משנה מה נסיבות כניסתה להריון, ובכל זאת נשים צריכות לעבור ועדת מומחים בתוך סיטואציה מורכבת וטראומטית בחייהן. תוסיפו על זה את הקושי הבירוקרטי והטפסים המיותרים, את השאלות החודרניות והלא נדרשות, אשפוז והתאוששות ואת הטראומה הגופנית והנפשית.

אל מול המציאות המדכאת בארצות הברית, ועדת הרווחה, העבודה והבריאות אישרה בשבוע שעבר את תקנות העונשין (הפסקת הריון)(תיקון), התשפ"ב־2022 לאחר עבודת מטה שהתבצעה במשרד הבריאות במהלך השנה האחרונה.

מדובר בתיקון ראשון לתקנות לאחר יותר מ־40 שנה שמטרתו לטייב, להגביר את הנגישות ולהקל את הליך הפסקת ההריון עבור נשים שעומדות בהליך מול הוועדה להפסקת הריון. בעקבות ההוראות שתוקנו יתאפשר ביצוע הפסקת הריון תרופתית במרפאות בקהילה במקום באשפוז יום ופעולה כירורגית בבית חולים, הליך הטיפול בפונות לוועדות להפסקת הריון יהיה פשוט יותר, הטפסים יעודכנו, יישאלו פחות שאלות חודרניות שאינן עניינן של איש, יהיו פחות טפסים ופחות בירוקרטיה ותהיה אפשרות הגשה מקוונת של המסמכים. עוד מעדכנות התקנות את הנוסח הנוגע לזכותה של אישה אשר הוועדה שוקלת לסרב לבקשתה לטעון בפניה בטרם קבלת ההחלטה.

התקנות אומנם לא ישנו את ברירת המחדל של החוק ואת קיומן של הוועדות להפסקת הריון – מהלך שדורש תיקון חקיקה ושינוי מדיניות ארוכת שנים - אך הן ישיבו, ולו במעט, מהפרטיות ומכבודה של האישה בתהליך קשה ומורכב, שיבוצע בתנאים מכבדים יותר, תוך הכרה בה כאדם. זהו צעד ראשון בכיוון הנכון וחיזוק משמעותי לכל הנשים.

אנחנו, ברשות לקידום מעמד האישה, לא נחדול מלדרוש את הזכויות המגיעות לכל אישה באשר היא. זכותן של נשים על גופן צריכה להיות שלהן ושלהן בלבד. המאבק הזה שזור במאבקים שאנו מנהלות יום־יום, יחד עם ארגוני הנשים, למניעת אלימות נגד נשים, למניעת הטרדות מיניות, לקידום נשים בקבלת החלטות בכל תחומי החיים ובטח ובטח בהחלטות הנוגעות לחייהן הפרטיים. 

יוסף־פרידמן היא סמנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה; עו"ד אבנון סוויצקי היא יועצת בכירה ברשות לקידום מעמד האישה