לאחרונה, על פי הפרסומים בתקשורת, הציבו השלטונות הרוסיים דרישות בפני הסוכנות היהודית במוסקבה, שעלולות לגרום להפסקת פעילותה על אדמת רוסיה. מי שעקב אחר השינוי שחל לאחרונה ביחס של רוסיה לישראל - לא הופתע. זאת אף שמדינת ישראל הילכה על בהונות רגליה בכל מה שקשור לפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר האחרון. כזכור, ישראל נמנעה מלהצטרף לסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על הרוסים ונמנעה מאספקת נשק לאוקראינה. עד לאחרונה אף פעל ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט לתווך בין הצדדים.

אלא שלמרות כל מאמצי ישראל לגלות רגישות וניטרליות בסכסוך הקשה הזה, נדמה שרוסיה פועלת לאחרונה באופן עקבי להסלים את יחסה לישראל. זה בא לידי ביטוי בעובדה שרוסיה החלה לגנות את התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה, תופעה שכמוה לא ראינו זה שנים, ולאחרונה, בעקבות הגינוי של יאיר לפיד כשר החוץ את “פשעי המלחמה” באוקראינה, אף זימנה את שגריר ישראל ברוסיה לשיחת נזיפה. שלא לדבר על דברי הבלע של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב על שורשיו היהודיים של היטלר.

התקיפות המיוחסות לישראל של יעדים איראניים על אדמת סוריה התקבלו לאורך השנים בהבנה, שלא לומר בהסכמה מלאה, של פוטין, שכנראה לא רצה לראות את האיראנים מתבססים בסוריה. אלא שרוסיה של ימים אלה, למרות שהיא שקועה עד צוואר במלחמה באוקראינה, עוקבת בדריכות רבה אחר הברית הנרקמת בין ישראל ומדינות ערב הסוניות מול האיום האיראני, תחת המטרייה האמריקאית; זו ברית שתחזק את מעמדה של ארצות הברית באזורנו ובעיקר תהווה איום של ממש על האינטרסים ועל בנות בריתה של רוסיה במזרח התיכון.

יש להניח שעיני מוסקבה יהיו נשואות השבוע לישראל ולסעודיה בעקבות הביקור החשוב וההיסטורי של הנשיא האמריקאי ביידן באזורנו. אם הביקור הזה יעגן את הברית החדשה הזו, יש לצפות להסלמה נוספת ביחסי רוסיה וישראל. האם נראה איסור על ישראל לפעול על אדמת סוריה?
בינתיים, ישנו חשש ממשי שרוסיה כאמור תפעל למנוע את הפעילות של הסוכנות היהודית על אדמתה, מצב שאמור בהחלט להדאיג את ישראל, כיוון שברוסיה חיים כיום כ־200 אלף יהודים ועוד כ־500 אלף זכאי עלייה מכוח חוק השבות. אין ספק שזאת לא רוסיה שהכרנו לפני הפלישה לאוקראינה.