אחרי היערכות ארוכה יוצא היום לדרך "מבצע המאחזים" של תנועת "נחלה" בראשות פעילת הימין דניאלה וייס, מבצע שמגמתו להקים שלושה מאחזים לא חוקיים ביהודה ושומרון.

מבצע שבו משתתפים מאות פעילי ימין כולל משפחות עם ילדים, שבשלבי ההכנה הראשונים שלו דובר על הקמת עשרה מאחזים. אלא שעם הזמן הבינו ב"נחלה" שהמספר מוגזם והסתפקו בשלושה. לקראת המבצע נשאלה וייס אם לא מפריע לה שמדובר במבצע לא חוקי. התגובה שלה לא איחרה לבוא: "חוקי, לא חוקי, לא מעניין אותי כהוא זה. מה שלא חוקי זה להפקיר את האדמה ששייכת לעם היהודי".

מה שהכי מדאיג ומרגיז בהתנהלות הזו של מי שמרשים לעצמם לעשות כאן ככל העולה על רוחם, זה שמאות שוטרים, חיילים ולוחמי מג"ב שכבר נפרסו בשטח מבעוד מועד עם מחסומים בכל הצירים, ייאלצו להתמודד בחום יולי הכבד עם פינוי ילדים, נשים, משפחות. אנו צפויים לתמונות מכוערות של גרירה, מעצרים, פגיעה בשוטרים וחיילים - כל זה כדי לספק את הגחמות של וייס ושותפיה, שמסתבר, שהחוק והסדר במדינה הזו לא מעניינים אותם. 

הקלות הבלתי נתפסת שבה גופים שממומנים מכספי ציבור, מכספי המסים של כל אזרח, כמו המועצות האזוריות שומרון, בנימין ובקעת הירדן, ותנועות הנוער בית"ר ובני עקיבא, שותפות לפעילות הלא חוקית הזו - ואין פוצה פה. לא ייתכן שגוף הממומן מכספי המדינה יפעל נגדה, נגד חוקיה ובעיקר נגד צה"ל והמשטרה.

מי שעוד גויסו למבצע הלא חוקי הזה הם רבנים כמו הרב חיים שטיינר, הרב אליקים לבנון והרב יוסף אריאלי, שנותנים את חסותם למבצע. מעניין שבאנרכיה הזו דווקא נמצא צדיק אחד, הרב צבי ישראל טאו, ראש ונשיא ישיבת הר המור, מהרבנים הבולטים והמשפיעים בזרם הממלכתי, שהסביר את התנגדותו למבצע באופן הברור: "המבצע עלול לגרום לחילול השם. זה לא מעשה ילדים, ילדים לא צריכים לעסוק בזה". מי שיעלו היום את הטמפרטורה בשטחי יהודה ושומרון הם ארגוני השמאל, שנערכו להיאבק במבצע הלא חוקי הזה ואפילו הקימו לצורך כך את "היחידה לפרוק מאחזים". 

דנה מיילס, מ"מ מנכ"ל "שלום עכשיו", אמרה לקראת המבצע היום: "הרעיון הוא לעבור ממילים למעשים. לא לחכות שהצבא יפרק את המאחזים הלא חוקיים, כמו שלא פינו את אביתר וחומש. אנחנו יודעים היטב שהמאחזים הללו הם קן לאלימות מתנחלים - ולכן אנו יוצאים לדרך".

זה אומר באופן ברור שלמשטרה ולצבא צפוי היום, ואולי גם בימים הקרובים, קשיים רבים, עם תוצאות לא נעימות במאבק שעשוי להתפתח בין המתנחלים וארגוני השמאל. חשוב להוסיף שהמתנחלים בפוטנציה בשלושת המאחזים צוידו בכל מה שנדרש לשהייה בשטח בתנאים קשים למספר ימים, כשרכישת הציוד נעשתה לדברי "נחלה" בעזרת כ־5 מיליון שקל של תרומות שנאספו לאחרונה.

זוהי ללא ספק מציאות עגומה, שמוסיפה עוד נדבך להידרדרות של המדינה למציאות של אנרכיה. מזה זמן שאין דין, אין דיין ואין חוק וסדר בשטחי יהודה ושומרון בכל הקשור לנערי הגבעות ולאלה שמעניקים להם חסות. הם פועלים בשטח ללא הפרעה, אבל לא רק נגד פלסטינים, שדותיהם ומטעיהם. גם המשטרה וצה"ל סובלים מנחת זרועם באין מפריע, והשאלה היא עד מתי? עד מתי יסגרו עיניים ואוזניים מול כל הבלתי חוקי הזה?