לצורך כתיבת טור זה עיינתי באתר משטרת ישראל. אתר יפה, נגיש ומושקע עם שפע מידע לציבור. מצאתי באתר כי ייעוד המשטרה הוא כדלקמן: תפקידיה העיקריים של משטרת ישראל כזרוע אוכפת חוק קבועים בסעיף 3 לפקודת המשטרה (נוסח חדש), התשל"א - 1971. הסעיף קובע: "משטרת ישראל תעסוק במניעת עבירות ובגילוין, בתפיסת עבריינים ובתביעתם לדין, בשמירתם הבטוחה של אסירים, ובקיום הסדר הציבורי וביטחון הנפש והרכוש". משטרת ישראל פועלת על פי הסמכויות שהוענקו לכל שוטר בפקודת המשטרה ובחקיקות נוספות.

במסגרת ערכי היסוד של המשטרה מצאתי כי "שמירה על החוק ואכיפתו - אנו השוטרים נפעל לאכיפת החוק, במסגרת תפקידנו וסמכויותינו, למניעת עבירות ולחיזוק הנורמה של ציות לחוק, ונתנהל בכל הליכותינו בממלכתיות ובאופן שיהיה מופת לשמירה על החוק". כלומר עיקרון אחד: נתכנן ונבצע כל פעילות שלנו באופן המחזק את שלטון החוק. עיקרון שני: נשמור על החוק בצורה מופתית בכל הנסיבות וללא מראית עין של התנהלות בלתי ראויה, בכל היבטי פעילותינו.

אל הגלישה באתר המשטרה הביאו אותי הידיעות על תנועת “נחלה”, שראשיה מתראיינים בימים אלה ללא הרף ומודיעים בריש גלי כי בכוונתם להקים יישובים חדשים ביהודה ושומרון בניגוד לחוק. לתומי חשבתי שהודעה מראש על כוונה לעבור עבירה על החוק תביא את המשטרה לפעול על פי ייעודה והחובות שהוטלו עליה בחוק ולמנוע את העבירות. הרי בעבר ידיעה מוקדמת על הכוונה לבצע עבירה הביאה את רשויות אכיפת החוק לבצע מעצרי מנע מוקדמים, ולא רק להגביר את האבטחה על המאוים או לסגור צירי תנועה בדרך למקום שהותו.

האם ייעוד ופקודת המשטרה אינם חלים מעבר למה שהיה הקו הירוק? מדוע שם נראה שלא מונעים פשע על ידי מעצר מונע, אלא נכנסים לקטטות ברגע ביצוע העבירה? האם מה שהיה הקו הירוק הוא הקו המפריד בין אכיפה מסוג אחד לבין אכיפה מסוג אחר?