אין אף ארגון עסקי או ציבורי שיכול להתנהל בצורה סבירה כאשר הנהלתו מתחלפת כל כמה חודשים, כפי שקורה למדינת ישראל בשלוש השנים האחרונות. סדר היום הציבורי עוסק בימים אלה, בצדק רב, ביוקר המחיה בישראל בכלל וביוקר הדיור בפרט. מעבר לכך, על השולחן החלטות אסטרטגיות בנושא החינוך, התחבורה, כמו גם החלטות ביטחוניות שהציבור איננו מודע להן.

את המחיר של חוסר היכולת לטפל בסוגיות האלה משלמים האזרחים. רפורמות חשובות נתקעות כשאין ממשלה שתכריע לגביהן או כשאין כנסת מתפקדת שתעגן אותן בחקיקה. גם כאשר תהליך החקיקה או החלטת הממשלה מתקדם – רוב ההחלטות דורשות תקציב, שפשוט לא היה במהלך השנים 2020־2021. כיום אין תקציב מדינה מאושר גם לשנת 2023. על כן, אנו צפויים לחזור בקרוב למציאות של קיפאון.

לעומת הממשל המרכזי הסובל מחוסר יציבות קיצוני, דווקא השלטון המקומי נהנה מיציבות גדולה בהרבה והופך להיות רלוונטי יותר מאי פעם בחייו של האזרח. זה בא לידי ביטוי בזמן משבר הקורונה. יותר ויותר אנו עדים למצב שבו ראשי רשויות מקומיות מחפים על חולשת השלטון המרכזי, לוקחים אחריות ומיטיבים עם התושבים שלהן.

זה שנים רבות אני פועל כחבר בעמותת "המרכז להעצמת האזרח" העוסקת בקידום שינויים בשיטת הממשל לצורך חיזוק האפקטיביות של המגזר הציבורי וייעול יכולתו לעבוד עבור האזרחים. במסגרת פעילותנו אנו עוקבים באופן שיטתי אחר יישום מדיניות הממשלה. אני נדהם לגלות כל פעם מחדש את הפער בין התחייבויות בתקופת בחירות להחלטות בפועל, ובין החלטות שיושמו לבין אלה שהיישום שלהן לא מתבצע או קורה באופן חלקי מאוד. כאן לדעתי גלום הסיפור האמיתי. כיצד ניתן לבצע פרויקטי תשתית, לטפל בבעיות במערכת החינוך, להסיר רגולציה מיותרת, לצמצם פערים כלכליים ולהביא מיליון ישראלים להייטק, כאשר שרים ומנכ"לים מתחלפים כל כמה חודשים?

נוכח המשבר הפוליטי חסר התקדים שעמו מתמודדת מדינת ישראל, ובהתייעצות עם מומחים כגון פרופ' שמעון שטרית מהאוניברסיטה העברית וד"ר מתן גוטמן מאוניברסיטת רייכמן, יצאנו לקמפיין ציבורי שמטרתו לייצר את התנאים הפוליטיים לביצוע שיפורים בשיטת הממשל בישראל. אנו מציעים לתת לראש הסיעה הגדולה ביותר את המנדט להרכיב ממשלה, לבטל את מנגנוני הפיזור האוטומטיים של הכנסת ולקבוע כי הבחירות המקדימות לרשימת התנועה יתבצעו ביחד עם הטלת הפתק של הרשימה לקלפי.

מצביעי המפלגה ביום הבחירות יסמנו על הפתק את מועמדי המפלגה. באופן כזה יתאפשר לכלל תומכי המפלגה בפועל, ורק להם, להשתתף בקביעת נציגיהם בכנסת. בנוסף, יש להעביר בחקיקה העברת יותר סמכויות לשלטון המקומי. כמי שחרדים לעתיד ישראל, מוטלת עלינו החובה לדרוש מהנציגים שלנו במערכת הפוליטית לשים למצב הזה סוף. יש לשנות את שיטת הממשל לשיטה שתאפשר הכרעה, יציבות ומשילות. רק כך ניצור ממשל שבאמת מצליח לקדם את המשק הישראלי.

הכותב הוא חבר הוועד המנהל של המרכז להעצמת האזרח. כיהן בעבר כנשיא אוניברסיטת חיפה, מנכ"ל "סלקום", "אל על", "חוגלה" ויו"ר אלו"ט בהתנדבות, מועמד לראשות עיריית תל אביב־יפו