שורשי העם השתולים בעברו מהווים את מה שאנו קוראים בשם "היסטוריה", ומי שאינו מכיר את תולדות עמו – קשה לו להזדהות איתו בהווה וקשה עוד יותר לשדלו, לשכנעו ולפתותו לבנות את עתידו.

לכן החלטת משרד החינוך, כפי שדווח בימים האחרונים, לבטל את חובת הלימוד של ימי בית שני בתולדות עם ישראל אף שתקופה זאת נמשכת כ־700 שנים, משיבת ציון (538 לפני הספירה) ועד לאחר מרד בר כוכבא (135 לספירה) - היא החלטה אומללה, מטופשת ולחלוטין חסרת היגיון היסטורי.

תקופה זאת היא המכריעה ביותר בתולדותינו, והיא זאת שעיצבה את אופיין של 2,000 השנים מאז חרב בית המקדש (70 לספירה) ועד להקמת המדינה ב־1948. למחוק אותה מן הלימודים – פירושה למחוק את עברו של העם, שצעיריו לא עוד ילמדו על גלות בבל ששמה קץ לריבונות הממלכתית הראשונה שלנו, לא יבינו מהי שיבת ציון לאחר הצהרת כורש; לא יתוודעו לשושלת המפוארת של החשמונאים; לא יכירו את הסיבות העמוקות לחג החשמונאים – הוא חג חנוכה – וודאי שלא יוכלו לייחס חשיבות להדלקת נר של חנוכה. המרד ברומאים, וחורבן הבית השני באותו מרד שנמשך למעלה משלוש שנים – לא ייקבעו בזיכרונם של הצעירים ולא ישמשו להם כמקור לגאווה לאומית.

מחיקת לימודי בית שני בבתי הספר משחקת לידי אויבינו הערבים המנסים למחוק כל זכר לעברנו המפואר והעתיק כעם עצמאי בארץ ישראל. עובדה היא כי בארץ נמשך כל הזמן הרס העתיקות היהודיות בשטח. אומנם לא ייאמן כי יסופר אך נוצר רושם שיש תיאום בין הרס העתיקות ששרדו מן העבר היהודי של ארץ ישראל לבין מחיקת תולדותינו מאותה תקופה – היא תקופת הבית השני. למעשה מחיקת לימודי הבית השני מתולדות ישראל בתוכנית הלימודים היא דרמטית יותר אפילו מהרס העתיקות, כי היא מתחזה לאיזו מין רפורמה כביכול בתוכנית הלימודים.

ואני שואל: איזו מין רפורמה זאת שמשרד החינוך עורך לנו – רפורמה למחיקת הפרק החשוב ביותר בהיסטוריה של העם היהודי. אינני מבין הכיצד השר גדעון סער וח"כ איילת שקד נותנים יד לכך. אם השמאל דורש למחוק את בסיס הציונות בחינוך, עליהם היה לפרק את הממשלה דווקא בעקבות נושא זה.

תולדות הבית השני הסתיימו אומנם בטרגדיה לאומית ובהגליה המונית, אך גם סוף זה היה רק סוף זמני – כי ההתיישבות היהודית המשיכה גם לאחר חורבן הבית, וההוכחה לכך היא המשנה והתלמוד שנכתבו רק אחרי כן – דבר המעיד על התיישבות יהודית צפופה בארץ. המוסלמים שמו לה קץ אכזרי במאה השמינית לאחר הספירה, 700 שנה אחרי קץ העצמאות המדינית.

על ימי הבית השני נותר לנו ספר חשוב על תולדות המלחמה ברומאים שכתב יוסף בן מתתיהו, הוא יוספוס פלאביוס. עם הפסקת לימודי הבית השני, נגזר גם כרת על ספר זה אף שהמגמה בו הייתה נגד המלחמה ברומאים – לפי מיטב ההומניזם כביכול של שמאלני החינוך בזמננו. למחוק פרק זה בתולדותינו – זהו עוול ואסור להרשותו.