מרכזי היום לקשישים, שמופעלים על ידי העמותות לזקן ברשויות המקומיות והאזוריות בכל רחבי הארץ, הרימו דגל אדום, ובשבועות האחרונים הם מתריעים בפני משרדי הרווחה והביטחון החברתי והאוצר כי ללא המשך תמיכה ממשלתית רציפה, השירותים שהם מעניקים לעשרות אלפי קשישים ברחבי הארץ – ייפגעו, ויהיו לכך השלכות קשות על מצבם הפיזי והנפשי של הקשישים בקהילה.

שלוש סיבות עיקריות הובילו למצוקה התקציבית שאליה נקלעו מרכזי היום. הראשונה היא תחלואת הקורונה שאינה פוסחת על מבקרי מרכזי היום לזקן ברחבי הארץ. למי שלא שם לב, הקורונה עדיין כאן. מנתוני איגוד העמותות לזקן – הל"ב עולה כי בשבועות האחרונים ישנם אחוזים ניכרים של חולי קורונה בקרב מבקרי מרכזי היום ובקרב הצוותים המטפלים. בחלק מהמרכזים מגיע מספר החולים לכ־20% מהמבקרים הקבועים. אך למרות שהקורונה עדיין איתנו, משרד האוצר החליט שהשיפוי, שניתן מפרוץ מגיפת הקורונה ב־2020, ייפסק בסוף אוגוסט 2022.

מליאת הכנסת במהלך הדיון על חוק התפזרות הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מליאת הכנסת במהלך הדיון על חוק התפזרות הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

החלטה זאת מנותקת מהמציאות, והיא תפגע ביכולת של מרכזי היום להמשיך לתת את השירותים החיוניים לקשישים בקהילה, ובראשם שירותים להפגת הבדידות. הרי בשנתיים וחצי האחרונות מאז פרוץ הקורונה, הובן לכולם שהבדידות היא מגיפה לא פחותה מהקורונה, וההשלכות שלה עלולות לגרום לירידה קוגניטיבית ופיזית, לדיכאון ואף למוות. חשוב לציין, בהקשר של הפסקת השיפוי למרכזי היום, שהנחיות משרד הבריאות לתפעול המרכזים בתקופת הקורונה, שתקפות גם היום, ייקרו באופן משמעותי את מתן השירותים לקשישים, ודוגמה אחת לכך היא הצורך בתגבור הסעות בגלל הגבלת מספר הנוסעים ביחד ברכב.

הסיבה השנייה למצוקה הכספית של מרכזי היום היא יוקר המחיה. עליית המחירים בכל תחומי החיים, שבימים אלה כולנו חווים, משפיעה כמובן גם על מרכזי היום שנאלצים לשלם יותר על חשמל, מים, ארנונה, מזון ותחבורה, וזאת למרות שהתקצוב לא עודכן מ־2019. סיבה נוספת למצוקה היא העובדה שהרפורמה של משרד הרווחה למרכזי היום, ששקדו עליה בשנה האחרונה, אינה מיושמת בפועל, והתקציב הייעודי שהוחלט עליו, שמוערך במיליוני שקלים, טרם הועבר לשדרוג השירותים בשטח.

במיוחד בימים אלה, כשאנחנו נמצאים בממשלת מעבר שפעילותה מצומצמת ובתקופה של אי־ודאות פוליטית, אסור להפסיק את השיפוי שניתן למרכזי היום בגין הקורונה. מרכזי היום ערוכים להתמודד עם העלייה בתחלואה, כפי שהוכיחו זאת בשנתיים וחצי האחרונות, ולהמשיך להעניק את השירותים לקשישים בקהילה. אני קורא לשר האוצר – אל תפגע בקשישים. אל תפסיק את התמיכה התקציבית כל עוד הקורונה לא הסתיימה, והרפורמה למרכזי היום לא מיושמת.

הכותב הוא מנכ"ל איגוד העמותות לזקן – הל"ב