בינואר האחרון שר הבריאות ניצן הורוביץ יצא בהכרזה לה חיכו במשך שנים אלפי ישראלים - זוגות הומואים וגברים יחידניים יוכלו לקיים הליך פונדקאות בישראל. ההצהרה באה בעקבות קביעת שופטי בג”ץ כי ההדרה של זוגות חד־מיניים ואבות יחידניים מהזכאות להורות באמצעות פונדקאית אינה חוקתית. בשורה זו שמה הלכה למעשה את ישראל בקו אחד עם המדינות המתקדמות בעולם. אלו המאמינות כי הזכות למשפחה היא של כולם. לא מדובר בפרוגרסיביות יוצאת דופן או בערכים ליברליים פורצי דרך. ההחלטה היא תוצאה של היגיון ושכל ישר. של הבנה כי יש זכויות שוות לכל בני האדם וכי על המדינה לאפשר לכל הרוצה בכך להקים משפחה.

האם החלטה מצויה בסכנה? האם ההתקדמות הגדולה שישראל עשתה בנושא הפונדקאות, נועדה לכישלון בעת שאנו עומדים בפני בחירות, וככל הנראה כינון ממשלה חדשה קונסרבטיבית יותר, בעלת השקפת עולם שמרנית ושונה משל הממשלה הנוכחית? אני מקווה שלא. על פי הערכות, הממשלה הבאה תהיה שונה מזאת הקיימת כיום. מרבית מפלגות האופוזיציה (אלו המשתייכות לצד הימני של המפה) צפויות לחזור למוקדי הכוח ובהתאם לכך להשית את השקפת עולמן על הציבור הישראלי. אין חולק כי הן זכאיות לעשות זאת. יותר מכך, חובה על אותן מפלגות ליישם חוקים אשר תואמים את השקפת עולמו של הציבור שבחר בהן. אך אני מקווה ורוצה להאמין כי גם לשכל הישר ולאמונה שכולם שווים יש משקל, והזכות לילדים מגיעה לכולם.

חוק עוקף בג”ץ הינו מושג שאנו שומעים חדשות לבקרים בהקשרים אחרים. גם החלטת בג”ץ אינה מבטיחה את המשכיות החוק. יהיו ההסכמים הקואליציוניים אשר יהיו, שינוי החוק חייב להישאר מחוץ להם. כל זכות בסיסית אסור שתהיה נתונה לפרשנות ולחסדם של הסכמים כאלו ואחרים. כפי שיש לשמור על חופש הביטוי ועל חופש העיסוק, כך החובה לשמור על הזכות למשפחה. כמי שעוסקת בהליכי פונדקאות ותרומת ביציות במשך כמה עשורים, נפגשתי עם כל גוני האוכלוסייה בישראל. חילונים, דתיים, חרדים, צברים, עולים חדשים, אנשי מרכז ואנשי פריפריה. דבר אחד משותף לכולם: חלום להקים משפחה .

אסור לפגוע בכך. כל ממשלה שתקום חייבת להבטיח המשכיות לחוק. הוויכוח על מה היא משפחה נמשך מאז החלה החילוניות למעלה מ־100 שנה. הוא צפוי להימשך גם בעשרות השנים הבאות. דעות מנוגדות ואידיאולוגיות מתנגשות, אף שלעתים יכולות להביא לאסון, הן גם הזדמנות ליצירת שיח והבנה כיצד אנו רוצים שהמקום שבו אנחנו חיים ייראה. כולי תקווה כי הזכות של עשרות אלפי ישראלים להקמת משפחה תישמר. 


הכותבת היא מנכ"לית חברת “סורמום - משפחה יוצרת משפחה", המלווה זוגות ויחידניים בהליכי פונדקאות ותרומת ביציות בישראל ובעולם