בשעה שהגרעין האיראני, הטרור בשומרון, הפשעים במגזר הערבי, חוסר היציבות הפוליטית, יוקר המחיה והצפיפות הבלתי נגמרת בכבישים מערערים את חיי היומיום כאן, בעולם הגדול האנטישמיות גואה לממדים מדאיגים שמותירים תחושה קשה. רק בשבוע האחרון קיבלנו מהונגריה תזכורת מדאיגה לגבי אותה אנטישמיות גואה, בעקבות מספר תקריות אנטישמיות כמו ריסוס צלב קרס בפתחו של בית כנסת בבודפשט, שלצדו הוצב שלט שבו נכתב “מוות ליהודים”.

לדברי אנשי השגרירות ונציגי הקהילה היהודית בבודפשט, גל האנטישמיות הזה ששוטף את הונגריה נובע מנאומו המסית של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שהיו בו מוטיבים נאציים מובהקים, ובעקבותיו השתלטו האקרים הונגרים על מערכת הכריזה של הרכבת בבודפשט והשמיעו דרכה דברי הסתה קשים נגד יהודים. הונגריה לא לבד: יוון הנחשבת למדינה ידידותית לישראל היא אחת המדינות האנטישמיות באירופה, שבה מונתה לאחרונה לסגנית בבית המשפט העליון מריאנטי פגוטאלי, מי שניהלה בעבר בלוג פרטי שבו היא כתבה בין השאר: “היהודים ארורים, הלוואי שהיטלר היה מוחק אותם לגמרי” ועוד.

באפריל האחרון פרסמה אוניברסיטת תל אביב באמצעות המרכז לחקר היהדות בפקולטה למדעי הרוח סקר מקיף על מצב האנטישמיות ברחבי העולם, שממנו עולה שחל גידול חד בתקריות האנטישמיות בכל העולם למרות המשאבים הרבים המושקעים בשנים האחרונות להתמודדות עם התופעה המתגברת. מאותו סקר ניתן ללמוד שגידול דרמטי במיוחד באנטישמיות נרשם בארצות הברית, צרפת, קנדה, בריטניה, גרמניה ואוסטרליה. האנטישמיות לא נעצרת לרגע, ומיום ליום היא רק הולכת ומתגברת בעולם כולו.

הסקר העולמי הראשון למדידת עוצמת האנטישמיות נערך על ידי הליגה היהודית נגד השמצה בשנת 2013, הוא נמשך לאורך שמונה חודשים בקרב 53 אלף בני אדם בוגרים על פני כל הגלובוס ב־102 מדינות. מהסקר הזה הסתבר ש־26% מבני האדם הבוגרים על פני כדור הארץ הם בעלי דעות אנטישמיות, כשהמקום הנגוע ביותר באנטישמיות הוא המזרח התיכון וצפון אפריקה. מנגד, הכי פחות אנטישמיות אפשר למצוא באוקיאניה ובאמריקה, כשהמדינה הלא ערבית האנטישמית ביותר היא טורקיה.

במקום ליצור במדינת ישראל אחדות, שילוב כוחות ועוצמה יהודית מאוחדת מול כל השנאה, האיומים והאנטישמיות הזו, השנאה הפנימית גואה פה לפחות כמו האנטישמיות. איך נתמודד מול השנאה החיצונית הזו עם כזו שנאה פנימית? לצערנו אין היום בעם הזה מנהיג בעל שיעור קומה שיכול לתת מענה לשאלה הזו.