החלטת הממשלה שהתקבלה פה אחד להקמתן של רשויות מרחביות לתחבורה - היא לא פחות מתחילתה של מהפכה אזרחית. אומנם המהפכה הזו איחרה מעט להגיע, אבל משבאה, צריך לברך ולהעצים אותה. הרשויות המרחביות לתחבורה אומנם יפעלו בשלב הראשון כדי לייעל את התחבורה הציבורית ביניהן ויבצעו פרויקטים תחבורתיים משותפים, אבל ההצעה שהביאה לשולחן הממשלה שרת התחבורה מרב מיכאלי יכולה להוות בסיס להעברת יותר סמכויות לידיהן של הרשויות המקומיות, גם בסוגיות תחבורה בשבת וגם בתחומים נוספים; לתת לרשויות את הכלים לאפשר לתושביהן לחיות באופן שתואם את ערכיהם, ולא כזה שנכפה עליהם בידי מיעוט דתי המחזיק בכוח פוליטי בלתי מידתי.

צודקים המקטרגים שיגידו כי משמעות החלטה זו, חודש וחצי לפני הבחירות, היא סמלית ברובה, וכי ממשלה עתידית תוכל למנוע את קידומה. אבל לעתים יש חשיבות בסמליות. לראשונה מאשרת ממשלת ישראל החלטה שיש בכוחה להוביל לשינוי דרמטי ביחסי הכוח שבין השלטון המקומי למרכזי. לא עוד ניסיון לכפות על תושבות ותושבים אורחות חיים המנוגדים לתפיסת עולמם, אלא תחילה של שינוי שעיקרו מתן סמכויות לרשויות מקומיות סמוכות, כך שיוכלו לחבור יחדיו כדי לקדם סדר יום שתואם את ערכי תושביהן, תחילה בתחבורה ולאחר מכן אולי גם בתחומי חיים אחרים.

אחת התחלואות של החברה הישראלית היא הצורך של כולנו להיות כפופים למערכת חוקים וכללים מבוססי דת, שרחוקים מרחק רב מתפיסותינו ומערכינו. זה קורה כי השלטון המרכזי שבוי על ידי מיעוט קטן שמשתמש בכוחו הפוליטי כדי לכפות עלינו את ערכיו. הממשלה הנוכחית לא הייתה שונה מהותית מקודמותיה בכך, גם היא לא העזה להתמודד עם כוחם של העסקנים החרדים והחרד"לים, אך רגע לפני הבחירות היא עשתה מעשה שקשה להפריז בחשיבותו.

דווקא מתוך ההבנה כי השלטון המרכזי יהיה תמיד לכוד בסבך אינטרסים פוליטיים שיקשו עליו לקדם מיזמים חשובים דוגמת תחבורה ציבורית בשבת או נישואים וגירושים אזרחיים, קיבלה הממשלה החלטה שמאפשרת את העברת הסמכויות לשלטון המקומי. עבורה מדובר בפחות כאב ראש ולחצים פוליטיים ועבור השלטון המקומי מדובר בהפיכתו סוף־סוף מגורם נותן שירותים - לשלטון שיש לו גם יכולת לקדם אג'נדה ערכית. בעבורנו, אזרחי ישראל, מדובר בתקווה לשינוי המציאות הנוכחית שכופה עלינו ערכים המנוגדים לתפיסת עולמנו.

אז נכון, החלטת הממשלה היא סמלית. נכון, גם אם תיושם, אזי בשלב הראשון היישום לא יכלול תחבורה ציבורית בשבת, אלא שיפור וייעול שיתופי הפעולה התחבורתיים בין הרשויות החברות באותה רשות מרחבית. נכון, דרך ארוכה מאוד עוד לפנינו, אבל גם כדי להשלים דרך ארוכה נחוץ צעד ראשון קטן שאותו צעדה כעת ממשלת ישראל. עלינו כאזרחים לזכור את הצעד הזה ולהיאבק על מימושו, גם אל מול הממשלה הבאה שתקום לאחר הבחירות.