רפורמת "נפש אחת" בתחומי הדיור והרכב עומדת בימים אלה על הכף, תלויה בהחלטתם של פוליטיקאים הנמצאים בעיצומה של תקופת בחירות ושבויה בידי האינטרסים הפוליטיים של אלה העומדים בפני מבחן הבוחר. לאלה יש הזדמנות להראות אחת ולתמיד שלצד הפוליטיקה, יש נושאים בציבוריות הישראלית שהם קדושים. הטיפול באלה שנתנו את גופם ונפשם למען המדינה, אמור להיות אחד מהם.

על הרפורמה אנחנו עובדים לצד אגף השיקום במשרד הביטחון זה למעלה משלוש שנים, תחילה במסגרת ועדת איל בן ראובן, ובהמשך לאחר מעשהו הטרגי של איציק סעידיאן. הרפורמה נועדה לתקן עוול ארוך שנים בכל הנוגע לטיפול בכלל פצועות ופצועי צה"ל, ובדגש על אלה המתמודדים עם פוסט־טראומה.

מיום העברת הרפורמה הוקצו תקציבים לטיפולים פסיכולוגיים לנכים ובני משפחותיהם, בתים מאזנים, קו חם לפגועי נפש 24/7; כלבי שירות ועוד. הרפורמה שאנו מעבירים, שלב אחר שלב, מביאה לשינוי מהותי בסיוע שפצועי צה"ל זוכים לו.

היום אנחנו עובדים על העברתו של תזכיר חוק משמעותי ביותר, כזה שמטרתו להעניק סיוע מיידי לעשרות אלפי נכים המתקשים בשל אי־התאמת הסיוע בדיור למציאות הכלכלית, ואלפים נוספים שזכותם לתנועה חופשית נפגעת עקב תת־תקצוב ברכישת רכב רפואי. החוק החדש אינו מבדיל בין פצועי ראש, גוף או נפש, עלותו היא כ־7% מסך עלות הרפורמה, והוא מהווה אוויר לנשימה לכ־20 אלף נכות ונכים הכורעים תחת המציאות הכלכלית הנוכחית.

עמלנו עליו במשך חודשים. בדיונים קדחתניים מול משרד הביטחון והאוצר, תוך עשיית ויתורים כואבים, מתן סיוע במציאת פתרונות תקציביים ועוד. עברנו איתו את ועדת שרים לחקיקה, ואז הגיעה הבשורה – יוצאים לבחירות. בתחילה הובטח לנו שנכי צה"ל יהיו במסגרת ההסכמות, ושנכי צה"ל יזכו לסיוע שמגיע להם מהמדינה ששלחה אותם לקרב. ואז לאט־לאט התפוררה ההבטחה לנגד עינינו, ופצועות ופצועי צה"ל הפכו גם הם לכלי ניגוח במשחקים פוליטיים של בחירות.

רבים המליצו לארגון להניח לנושא בטענה שהחוק הזה ממילא לא יעבור בכנסת הנוכחית, אבל עודני מאמין. אני מאמין שגם במציאות הפוליטית הסבוכה והמשוסעת, וגם בתקופת בחירות נוספת, מסוגלים הפוליטיקאים להתעלות ולשים את נכות ונכי צה"ל במקום שבו ראוי שיהיו - מעל הפוליטיקה. 20 אלף נכות ונכים ששילמו בגופם ונפשם כדי שאנחנו נחיה בביטחון - זקוקים לטיפול ראוי ולסיוע של הפוליטיקאים כעת.

הכותב הוא יו"ר ארגון נכי צה"ל.