התפעלנו מהגילוי המרעיש שלפיו מדענים וחוקרים באוניברסיטת וושינגטון פיתחו טכנולוגיות חדישות המאפשרות להבין, לנתח ולסווג את קולותיהם של בעלי חיים. הטכנולוגיה שפותחה אפשרה, למשל, לחוקרים לפענח את התחביר והסמנטיקה של תקשורת לווייתנים או לזהות קריאות מצוקה של תרנגולות או חזירים.

הגילויים הללו הופכים את בעלי החיים, מנמלה ועד פיל, למובנים יותר לבני האדם. נפעמנו לשמוע כי החוקרים גילו כי כאשר שני חולדים נפגשים במנהרה אפלה, הם מברכים זה את זה לשלום, ואף מנהלים ביניהם שיחה קטנה. עוד שמענו כי החוקרים הקליטו 36 אלף ציוצים של חולדים ופענחו הבדלי שפה ביניהם. הקולות שבדקו כוללים שריקות, סלסולים, ציוצים, נהימות, שיהוקים ולחישות. הם גם פענחו קולות של עטלפים שהושמעו כאשר הללו התקוטטו על מזון או על בת זוג.

בין היתר, בזכות הטכנולוגיה מצליחים החוקרים גם להבדיל בין קריאות מורכבות שחיות משמיעות כשהן מרגישות טוב ונשמעות כמו שירים, לבין קריאות שטוחות וארוכות שהן משמיעות כאשר הן חשות ברע. חוקר מוח והתנהגות באוניברסיטת וושינגטון אמר: “אנחנו יכולים לשמוע מה בעל חיים מרגיש ישירות מפיו”.

המחקרים הללו מבשרים כי לא ירחק היום שבו נבין טוב יותר ונפענח קולות של עוד בעלי חיים בטבע או בשבי. אחד הביולוגים שחקר את הלווייתנים הביע תקווה שיום אחד נבין את כל בעלי החיים ואמר: “מה שחשוב לי אינו מה שהחיות אומרות אלא העובדה שאנחנו מקשיבים”.
אולי בקרוב גם אנחנו, בני האדם, נקשיב טוב יותר איש לרעהו וכך נמנע מלחמות.