בראשית שנת 2019 סיים צה”ל את מבצע “מגן צפון” שבו אותרו שש מנהרות חוצות גבול שחפר החיזבאללה. המנהרות נועדו להחדיר לישראל לוחמי חיזבאללה בהפתעה כדי לתקוף או לכתר יישובים בצפון הגליל. המנהרה המערבית, שמוצאה באזור שתולה, היא הגדולה שבהן. אורכה כקילומטר ועומקה מגיע לכדי 80 מטר. גובה המנהרה עד שני מטרים ורוחבה כשני מטרים.

מבצע חפירת המנהרות ארך בין 12 ל־16 שנים, בלי שמערכת הביטחון על כל זרועותיה הצליחה לגלותן. המחדל מדאיג ומצביע על חולשה מהותית בצד שלנו. תארו לכם את גודל הנזק אם מטולה ויישובים נוספים היו מכותרים ומותקפים על ידי כוחות חיזבאללה כמהלך פתיחה של מלחמה בגבול הצפון. המודעות לאפשרות חפירת המנהרות בגבול הצפון הייתה ברורה, אך ללא הועיל.

השאלה שעלינו לשאול היא מה גורם לצבא, המשופע באמצעים טכנולוגיים מגוונים, להיכשל בגילוי פרויקט המנהרות מבעוד מועד? הפיתוי לסמוך על מידע המתקבל מאמצעים טכנולוגיים חכמים הוא גדול. הבעיה עם אמצעי המודיעין הטכנולוגיים היא שגם האויב מודע לקיומם. כתוצאה מכך, הוא יכול לשמור על דממת קשר שתמנע האזנה או לתת הסברים מטעים לריכוז כוחות גלוי, כגון קיומו של תרגיל גדול. מהו, אם כן, הפתרון? אין פתרון מוחלט, אך כוחו של המודיעין הוא בשילוב של מודיעין הנאסף באמצעים טכנולוגיים ומודיעין המבוסס על גורמי איסוף אנושיים. ימיו של הריגול האנושי הם עתיקים כימי המלחמה.

ידועה לנו פרשת המרגלים ששלח משה כדי לתור את ארץ כנען והמרגלים ששלח יהושע לעיר יריחו. חכם המלחמה הסיני הקדמון, סון טסו, אשר פעל כ־500 שנים לפני הספירה, כתב ספר על “חוכמת המלחמה”. חלק מדבריו רלוונטיים עד ימינו. סון טסו מקדיש בספרו פרק לחשיבות השימוש במרגלים בני אנוש, לצורך קבלת מידע על האויב והטעייתו.

העובדה שחיזבאללה לא התייחס למבצעי חפירת המנהרות ברשתות הקשר והצליח להסוות את פעולותיו - עיוורה את מערכות המודיעין הטכנולוגיות. היכן היו אנשי המודיעין על זרועותיו השונות? האם נרדמו על משמרתם? האם שפע הטכנולוגיה המודיעינית השכיח את מושכלות היסוד של חשיבות הריגול האנושי ושילובו במודיעין הטכנולוגי? אני מקווה שהלקח נלמד. 

עו"ד דוד חודק - ראש משרד גרוס ושות'