בחירות 2022: הבשורה המשמחת ביותר היא שאנו חיים בחברה שמכריעה את המחלוקות בתוכה על ידי פתק נייר. מבין האלטרנטיבות השונות – זו הטובה ביותר. כל מי שקורא מעט בתנ"ך מכיר את האפשרויות האחרות, ומה משמעות החיים בחברה שאין לה שיטה כזו, והדרך היחידה שלה לקביעת הנהגה פוליטית עוברת דרך החרב. על כן, יום הבחירות הוא יום חג עוד קודם לשאלת תוצאות הבחירות. כשאנו מצרפים את זה למשמעות ההיסטורית של אומה שגלתה מארצה וחזרה להקים ישות לאומית מתחדשת – החגיגה גוברת והולכת.

אבל אנחנו גם מצולקים מאוד ממערכות הבחירות האלה. הצלקת אינה נובעת מעצם העובדה שיש מחלוקות פוליטיות. להפך. בשבוע שבו מתקיימות הבחירות אנו קוראים בפרשת השבוע את סיפור מגדל בבל. הסיפור פותח בתיאור המאפיין העיקרי של החברה שייצרה את המגדל, והוא "שפה אחת ודברים אחדים". זוהי סכנה עצומה כאשר כולם חושבים את אותו הדבר, או אינם בני חורין להביע את עמדתם החולקת.

חברה מתברכת מהעובדה שיש בה דעות שונות, מחלוקות, מאבקים וכדומה, כיוון שבכך היא מבטיחה לעצמה הרבה דברים: ביזור הכוח, בחינה מחודשת של עמדות, אפשרויות שינוי ופריצה לכיוונים אחרים ועוד. בכלל, טוב שנעביר את היחס למילה "מחלוקת" מאגף המילים השליליות לאגף המילים המאוד חיוביות. בית המדרש היהודי מתאפיין במחלוקת, ויש בנו תרבות עמוקה של קיומה.

הצלקות נובעות מדרכי התנהלות המחלוקת. מסיבות שונות, ונראה שהעיקרית שבהן היא הרשתות החברתיות, המחלוקות הפוליטיות הפכו ממקור של עוצמה חברתית לתהום עמוקה שמהווה סכנה של ממש. כדי שמחלוקת תהיה מבורכת היא חייבת להתנהל על בסיס ערכי יסוד אתיים מובהקים: ראשית, ההקשבה לעמדת השני, והתייחסות לעמדתו כפי שהיא באמת.

בפועל אנו נתקלים בריבוי מקרים שבהם בעלי הפלוגתא הופכים את עמדת מי שמולם לקריקטורה, שמים בפיו עמדות שאינן עמדותיו וממציאים סיפורי שקר ועובדות שלא היו ולא נבראו. אין מדובר בברכה, כי אם בזירת התגוששות.

לאלה מתווסף הצורך לבלוט בתוך שיטפון המלל המובע ברשתות החברתיות, אשר דוחף אנשים להיות יותר אכזריים, יותר ציניים, יותר ארסיים. על רקע פוליטיקת הזהויות, התרופפות האתוס המשותף והאמון ההדדי בין בני אדם – אנו יוצאים ממערכות הבחירות האלה שבורים וקרועים. ללא שום קשר לתוצאות הבחירות האלה, המשימה העיקרית של אלה שהתופעות הללו טורדות את מנוחת נפשם היא לחולל תהליך של ריפוי ושיקום. תהליך זה חייב להתקיים בכל השכבות של החברה.

על הקואליציה העתידית מוטל לראות גם את צורכי אלה שנמצאים מחוצה לה, ולהאמין באמת כי גם האופוזיציה חשובה מאוד. על האופוזיציה מוטל להכיר בלגיטימיות של אלה שזכו ברוב ולהגדיר מחדש את תפקידה: לפעול לטובת מדינת ישראל. אולם אלה אתגרים שאינם קשורים בשלטון בלבד, אלה ברצון שלנו לחיות בחברה שמאפשרת מחלוקות, לחדש את הברית הבסיסית הקיימת בתוכנו, לחזק את האמון, את הענווה, את היכולת להקשיב וללמוד, את האנושיות, את הנכונות לשמוע ביקורת ועוד.

חוסנה של חברה אינו נבחן בשאלת אחידות עמדותיה. הוא נבחן ביכולת שלה לאפשר חירות מחשבה ותפיסות עולם מגוונות, בד בבד עם אנושיות, מוסריות והגינות. 

הכותב הוא ראש תחום צהר לאתיקה ב"צהר".