החשש מפער מעמיק בין יהודי ישראל ויהודי התפוצות, במיוחד בדור הצעיר, הולך וגובר בשנים האחרונות. חשש זה גרם לסניף הישראלי של ארגון הסטודנטים העולמי הוותיק "הלל" להוסיף שאלה בנושא יהודי התפוצות לשאלון השנתי של התאחדות הסטודנטים, המופץ בקרב עשרות אלפי סטודנטים וסטודנטיות בישראל. מסתבר כי 75% מהנשאלים היהודים הביעו עניין בלמידה עם סטודנטים מהתפוצות ובחיזוק הקשר עמם.

רוב כה מוצק של סטודנטים התומכים בחיזוק הקשר בינם ובין יהודי התפוצות הוא נתון מעודד המחייב שימור והרחבה. ארגון "הלל ישראל" פועל זה 70 שנה לחיזוק הקשר בין ישראל לתפוצות במכללות ובאוניברסיטאות ברחבי הארץ, בהפעלת תוכניות המאפשרות הידברות טרנס־אטלנטית.

לרוב איננו נותנים את הדעת למצבם של יהודים בעולם אלא במקרים של אנטישמיות ופיגועים בחוץ לארץ, או, להבדיל, כאשר סוגיות נפיצות כגון הרחבה השוויונית בכותל עולות לכותרות. במקרים הנדירים שבהם יש התייחסות של התקשורת הכללית אל אחינו ואחיותינו בתפוצות, היא מסתכמת בקריאות כמו "תעלו לארץ ואז נדבר" או "רוצים זכות דיבור? קודם תשרתו בצבא" וכדומה. לנוכח זאת, תוצאות סקר הסטודנטים בעניין זה מצביעות על מגמה אחרת.

הסקר הראה כי רק חלק קטן מהסטודנטים זוכים לחוות חוויה משותפת עם יהודי התפוצות לפני תחילת הלימודים. רוב הצעירים מגיעים לאוניברסיטה עם ידע מינימלי על קהילות יהודיות בעולם. בעידן של פוליטיקת זהויות, חשיבות הקשר עם יהודי התפוצות הוא נושא החוצה מפלגות, דעות פוליטיות וזיקות דתיות. העובדה ששלושה מתוך ארבעה סטודנטים השיבו שהנושא חשוב להם מעידה יותר מכל על השורשיות של הנושא.

פעמים רבות יהודי ישראל הנפגשים עם יהודי התפוצות רואים בעצמם המורים, השליחים, נושאי לפיד הידע. אבל דווקא בימים אלה, שבהם עשרות אלפי סטודנטים וסטודנטיות פוקדים את ספסלי הלימודים במטרה לרכוש ידע ומיומנויות, חשוב לזכור שגם לנו, הישראלים, יש מה ללמוד מאחינו ומאחיותינו שמעבר לים. למשל על ההיסטוריה של הקהילות החיות זה מאות שנים בצרפת, אוסטרליה או דנמרק; על החיים כמיעוט בתוך רוב נוצרי או מוסלמי; או כיצד נראית זהות יהודית שצריך להילחם עליה יום יום, כשיום כיפור הוא יום עבודה לכל דבר או כשמבחן סוף סמסטר נופל על חג הפסח.

ניתן ללמוד עוד משהו מיהודי התפוצות: על האפשרות לזהות יהודית ישראלית אחרת כאן בארץ ישראל: יהדות שהיא שורשית וציונית, אך גם שוויונית ופלורליסטית, יהדות ששמה במרכזה ערכים של צדק ותיקון עולם ומקיימת איזון בריא בין מסורת לחידוש, בין אמונה באל לאמונה באדם. אין הכוונה לייבא יהדות מחו"ל לישראל, אלא לשאוב ממנה השראה ליהדות יותר מכילה ומגוונת כאן בארץ.

חוסנו של העם שלנו תלוי בעוצמת הקשר בין הפרטים המרכיבים אותו. כל מפגש בין יהודים מקצוות העולם בונה את העתיד המשותף לנו. לא משנה למי הצבעתם בבחירות החמישיות, תבחרו בקשר עם יהודי התפוצות: תמצאו דרך לעוד מפגש, עוד ארוחת שישי, עוד שיחה עם יהודי התפוצות. הרווח יהיה של כולנו.

הכותבת היא מנכ״לית ארגון "הלל ישראל" המחזק את הקשר בין ישראל לתפוצות במכללות ובאוניברסיטאות