לאחרונה התפרסמה ידיעה על מחסור בכוח אדם בבתי הספר היהודיים בתפוצות. כתוצאה מכך, עלו בי כמה נקודות למחשבה. המונח “התפוצות" אינו מבטא גוש אחיד והומוגני. המציאות ברוסיה ובאוקראינה שונה לחלוטין מהמציאות בצפון אמריקה, ובשתיהן המציאות שונה מזו אשר במדינות אירופה. למרות זאת, רבים חושבים רק על צפון אמריקה כאשר מדובר ביהדות התפוצות.

מעבר לכך, קיימים סוגים שונים של בתי ספר. חוקרי חינוך בעולם מציינים שבתחומים רבים מה שקובע הוא התרבות המוסדית. זאת נקבעת על ידי ההנהלה, והיא נוגעת לתכנים הנלמדים, לטכנולוגיות ועוד. במקרה של מוסדות יהודיים בתפוצות, ייתכן שרוב התכנים מוכתבים על ידי המדינה, כתנאי לתקצוב המוסד על ידה. במדינות מסוימות ייתכן שמוסד יהודי צריך לעמוד בכוחות עצמו, קרי לקבל תרומות.

מי לומד במוסדות אלה? תלוי במוסד ובמשפחות. יש משפחות שאינן מעוניינות במיוחד בשמירת שבת, אבל רוצות מקום בטוח לילדים לנוכח עליית האנטישמיות. יש הרוצות את התכנים היהודיים, אף על פי שבבית לא מקפידים עליהם יותר מדי, ויש הרוצות חינוך שמבוסס על העברת המסורת בת אלפי השנים. מי מלמד במוסדות אלה? יש מקומות שבהם אפשר לגייס כוח אדם מקומי, ויש הסומכים על שליחים מהארץ. בהרבה מדינות קיים משבר פוסט־קורונה בשלל תחומי העסקה, בהם הוראה.

חינוך איננו רק הקניית ידע. הוא לא מסתכם בידיעת שפה כזו או אחרת. חינוך יהודי בפרט הוא פיתוח של שייכות לכלל הנקרא עם ישראל. המסר היוצא ממדינת ישראל בתמיכתה במוסדות חינוך הוא שיש עם היושב בציון, ולו קוראים עם ישראל. הפרט יכול להחליט להיות שייך לכלל הזה או לא.

אחרי שמבררים מה המסר שרוצים להעביר לדור הצעיר בנכר, אפשר להגדיר איך מכשירים את המורים וכיצד מתגמלים אותם כראוי. כידוע, רבים עזבו את מקצוע החינוך וההוראה, בארץ ובחו"ל, כי משבר הקורונה הכביד עליהם מאוד. בתמורה למאמצים הכבירים שעשו כדי לשמור על קשר עם תלמידיהם וכדי להמשיך ללמד ולחנך, קיבלו קיתונות של ביקורת ומעט הכרה. לפעמים התייחסו אליהם רק כאל שמרטפים.

מה ההבדל בין הארץ לנכר בנידון? כנראה שלא הרבה. כי חוץ מאשר בחוגים מסוימים, ההערכה למורים ולמחנכים לוקה בחסר, וזה נכון בכל מקום. אם כמדינה אנו רוצים לתרום לחינוך בנכר ולדאוג לקשר של היהודים אי שם עם המדינה, אז אנו צריכים לדאוג להיות דוגמה מחנכת, ולא עוד מדינה שמשדרת את הערכים של אומות העולם במקום את הערכים בני אלפי השנים שלה עצמה. 

הכותב הוא חבר ב"מבטחי" - פורום מפקדים לאומי