לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים, ברצוני להעלות כמה תובנות. ראשית, נשים נפגעות אלימות - נפגעות פעמיים. בפעם הראשונה כאשר הן נפגעות מהפוגע ובפעם השנייה כשהן צריכות להוכיח את פגיעתן מול השוללים אותה. כחברה, מוטלת עלינו החובה המוסרית לאפשר לכל אישה להשמיע את קולה מבלי שינסו לפגוע באמינותה.

שנית, כ־50 אלף תלונות בנושא אלימות נגד נשים מוגשות בשנה. רק 30% מגיעות לכתבי אישום. הנתונים נובעים לעתים מהיעדר ממצאים ראייתיים, מהיעדר יכולת להגיע לחקר האמת בשל תלונה שמגיעה לאחר עשרות שנים, או בשל חוסר היכולת להכריע בין העדויות. אולם סיבה אחת מרתיחה במיוחד, והיא "חוסר עניין לציבור". איך ייתכן שבישראל 2022, אישה אחת שנפגעה מהווה חוסר עניין לציבור? כל אישה היא ציבור שלם. גם באותם מקרים בודדים מאוד של עלילת שווא צריך להגיע לחקר האמת למען מושא העלילה. צריך לשלול לחלוטין את האופציה של "חוסר עניין לציבור" כשסוגרים תיקים במשטרה בגין פגיעות מיניות.

שלישית, רק כ־6% מהנפגעות מתלוננות. מתוכן, נשים רבות אינן מתלוננות בזמן אמת על הפוגע. חלקן בשל חוסר ההבנה שעברו פגיעה וחלקן מחשש מההשלכות. יש לקיים דיון מעמיק כיצד לגרום לנשים לקום ולהתלונן בזמן אמת כדי למצות את הדין עם הפוגע. 

רביעית, ישנם כיום מיזמים רבים בחברה שמעניקים סיוע בתחום. פורום "מיכל סלה" בשיתוף "אמונה" הכשיר מאות בלניות ומדריכות כלה לזיהוי תמרורי האזהרה של קשר בעייתי במסגרת פרויקט שנקרא "קול כלה". מרכזי הטיפול במשפחה של "אמונה" ברחבי הארץ מטפלים באלפי משפחות. יש להרחיב ולתקצב פרויקטים נוספים, וזה, בין היתר, מה שצריך לעמוד בראש סדר העדיפויות במשא ומתן הקואליציוני המתנהל בימים אלה. כמה נשקיע בביטחון האישי של נשים, ילדים ונפגעי עבירה? כמה נשקיע במניעת הרצח הבא?

חמישית, יש להעניק לעמותות שעוסקות במאבק באלימות נגד נשים תקציבי עידוד מהממשלה ובמינימום בירוקרטיה. משרד הרווחה קורס תחת עומס התיקים, ונמאס לשמוע את המשפט: "המשפחה הייתה מוכרת לרווחה".

שישית, גם בחברה הדתית פועלים זה זמן למאבק בנגע הזה. יש המון מה לתקן, אך השנים האחרונות לימדו את כולנו שאין אפשרות יותר לטאטא מתחת לשטיח פגיעות מיניות שחוזרות על עצמן, ואין אדם, רב ומכובד ככל שיהיה, שהוא חסין. גם החברה החרדית כבר שם. עודדנו חלק מרבני בתי הכנסת לדרוש בשבת הסמוכה לציון היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים על הנושא בקהילותיהם.

שביעית, במכון "באר אמונה" אנו עמלים כבר שנים על הכשרת מורים ואנשי חינוך להתמודדויות שונות בנושא מיניות בריאה כדי לתת מענה לנערות ולנערים הנמצאים במצוקה. ההכשרות מתרחבות משנה לשנה.

שמינית, יש מקום להאמין לכל תלונה, אך יש לאפשר במקביל להגיע לחקר האמת מבלי לערוך קמפיינים תקשורתיים רחבים.
תשיעית, הניסיון שלנו במקלט "אמונה" מלמד שזה יכול לקרות לכולן. אין אפיון ייחודי לנפגעות, אך כאמור יש תמרורי אזהרה שיש ללמד כל אישה. רק חינוך והבנה שיש לך את הכוח לקום ולעזוב קשר מסוכן, בליווי הנכון כמובן, ישנו את המציאות העגומה של מספר הנרצחות והנפגעות על ידי בני זוגן.

עשירית, אחת מכל שלוש נשים חווה פגיעה מינית במהלך חייה. עד גיל 12 שיעור הבנים הנפגעים זהה לשיעור הבנות. בואו לא נהיה חלק מהסטטיסטיקה, בואו נשנה אותה. 

הכותבת היא יו"ר תנועת "אמונה". מרכזי "אמונה" לטיפול ומניעת אלימות במשפחה: 03-6179239