עמותת “מבטחי ישראל" תקיים זו השנה השנייה כנס שנתי ביישוב עומר שבנגב, שכותרתו “קרקעות הלאום – ללאום". הכנס יעסוק במה שמעסיק ומטריד בלשון המעטה את אזרחי ישראל שומרי החוק זה שלושה עשורים - אובדן המשילות.

המשילות היא דרישה מובנת מאליה של האזרחים מנבחריהם. כשהמשילות לא מתקיימת, יש בזה הפרת אמונים של הנבחר לבוחרים שלו, ויהיו הסיבות והתירוצים לכך אשר יהיו. עיקרה של בעיית אי־המשילות מתבטא באי־אכיפת החוק, באכיפה סלקטיבית של החוק ובהיעדר מוטיבציה של ממשלות ישראל לנקוט את כל האמצעים שבידן כדי לקיים משילות על כל היבטיה.

התאריך שנבחר לקיום הכנס הוא כ"ט בנובמבר, שמסמל את מועד החלטת עצרת האומות המאוחדות לסיים את המנדט הבריטי על ארץ ישראל ולחלק את הארץ בין הערבים והיהודים. החלטה זו הובילה להכרזה על מדינת ישראל בה’ באייר תש"ח, 14 במאי 1948. את ההחלטה הזאת דחו הערבים על הסף.

גם בקרב היהודים הייתה מחלוקת אך דוד בן־גוריון, יו"ר ההנהלה הציונית, קבע ש"מדינת היהודים מתחילה בחלוקה והיא תתפשט". כלומר ניקח את מה שאפשר, נקים מדינה קטנה ונרחיב אותה בהמשך. “לפיכך, נתכנסנו אנו, חברי מועצת העם, נציגי היישוב העברי והתנועה הציונית, ביום סיום המנדט הבריטי על ארץ ישראל, ובתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית ועל יסוד החלטת עצרת האומות המאוחדות, אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל". כך נחצב במגילת העצמאות. לא מדינה יהודית ודמוקרטית, לא מדינת כל אזרחיה – מדינה יהודית בארץ ישראל. כל השאר הוא פרשנות מאוחרת. הערבים תקפו והובסו. היהודים חוגגים עצמאות, והערבים מציינים את הנאכבה. המנדט הבריטי הסתיים והמנדט למשול החל.

המדינה שבדרך ידעה להחיל משילות בעשוריה הראשונים, אך זו הלכה והתרופפה עם הזמן. המצב היום קרוב לכאוס. עבריינות פלילית אלימה, פרוטקשן, טרור לאומני, היעדר יכולת של רשויות האכיפה לטפל בספקטרום הרחב של הפרובלמות - הפכו את חיי תושבי הדרום והצפון לקשים מנשוא.

מיותר שאכנס לפרטים כשהתקשורת מלאה בתיאורים פלסטיים על הקורה - ממעשי אונס, גביית דמי חסות, ירי נפשע ומלחמת כנופיות ביישובים ערביים שגולשת מחוצה להם, פריצות למחנות ומתקני צה"ל לשוד אמל"ח שמצוי בכמויות מבהילות שהולכות ותופחות בידי גורמי הפשע והטרור, ותקצר היריעה מלתאר.

בכנס נעסוק בכל זה. הדוברים יהיו חברי “מבטחי" המומחים בתחומם, וראשי העמותות שעמן אנו משתפים פעולה ומרכזים מאמץ משותף למזער את נזקי היעדר המשילות - "אם תרצו", רגבים, שילה, השומר החדש וישראל שלי. “מבטחי", שהוקמה במטרה לפעול לגיבוש ולקידום אסטרטגיה לאומית ציונית בתחום הביטחון הלאומי, תפעל בקרב הממשלה הנבחרת למימוש המנדט שקיבלה מציבור הבוחרים – למשול ולהחזיר את הביטחון האישי לאזרחי המדינה. 


הכותב הוא מנכ"ל “מבטחי", פורום מפקדים לאומי