בשבת, בתאריך ה-3 בדצמבר, יחול היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. היבט מרכזי בחייהם של אנשים עם מוגבלות, וכן בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות משנת 1998, הוא שילובם בתעסוקה וזכויותיהם במקום העבודה. החוק ופסיקת בתי הדין לעבודה, לרבות פסיקה של בית הדין הארצי לעבודה מהשנים האחרונות, עיגנו וקידמו את זכויות עובדים עם מוגבלות, וכן את חובות המעסיק בנוגע לעובדים עם מוגבלות. 

כך למשל, מי שמעסיק לפחות 25 עובדים חייב לדאוג לייצוג הולם של בעלי מוגבלות בקרב עובדיו. גופים גדולים במגזר הציבורי, המעסיקים מעל 100 עובדים, מחויבים לייצוג של לפחות 5% לעובדים עם מוגבלות משמעותית. מעסיקים של 100 עובדים ומעלה במגזר הפרטי, מחויבים לייצוג של לפחות 3% מכלל העובדים לעובדים עם מוגבלות. בנוסף, חשוב למעסיקים ולעובדים לדעת ולהכיר את עיקרי הזכויות של עובדים עם מוגבלות במקום העבודה.

מי מוגדר לפי חוק כ"אדם עם מוגבלות"? 
החוק מגדיר אדם עם מוגבלות כ"אדם עם לקות פיזית, נפשית או שכלית לרבות קוגניטיבית, אשר תפקודו מוגבל באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים". הדגש בעניין זה הוא על מוגבלות תפקודית מהותית בתחום חיים עיקרי (הליכה, ראייה, שמיעה, דיבור, עבודה, נשיאה, חשיבה וכו'), ולכן לא כל אדם הסובל מבעיה רפואית זכאי להגנת חוק שוויון זכויות.

אילו זכויות מוקנות בחוק לעובדים עם מוגבלות?
הזכות העיקרית היא כמובן הגנה מפני הפליית עובד ע"י מעסיקו בשל מוגבלותו. החוק אוסר על מעסיק להפלות עובד בשל מוגבלותו בקבלה לעבודה, בתנאי העבודה, בקידום בעבודה, בהכשרות והשתלמויות מקצועיות וכמובן בפיטורים ובתנאי פרישה. חשוב להדגיש, כי הפליית אדם עם מוגבלות היא לא רק התנהלות אקטיבית - גם אי ביצוע התאמות ע"י המעסיק כדי לאפשר את העסקתו של עובד עם מוגבלות, מהווה הפלייה אסורה. 

בפסקי דין שניתנו ע"י בית הדין הארצי לעבודה בשנים האחרונות, פורשה חובת המעסיק בביצוע התאמות שיאפשרו את העסקת עובד עם מוגבלות באופן מרחיב מאוד, ומדובר בתהליך סדור ויסודי שעל המעסיק לבצע בבחינת ההתאמות הנדרשות. הגישה האינטואיטיבית של מעסיקים במקרים רבים, לפיה לאור מוגבלות כזו או אחרת של עובד הוא אינו יכול לבצע את העבודה – אינה מקובלת על בתי הדין לעבודה.   

אילו התאמות מחויב מעסיק לעשות על מנת לאפשר העסקתו של אדם עם מוגבלות?
המעסיק מחויב לבצע כל התאמה שאינה מטילה עליו נטל כבד מדי, ובכלל זה התאמות במקום העבודה, בציוד שבו, בדרישות התפקיד של העובד, בשעות העבודה של העובד, במבדקי קבלה לעבודה של המועמדים, בתהליכי הכשרה והדרכה ובנוהלי עבודה. חשוב לציין, כי בית הדין הארצי לעבודה פסק שתהליך בחינת ההתאמות צריך להיעשות תוך שיתוף העובד. בית הדין אף פסק, שעל המעסיקים לשאת בנטל - כבד ככל שזה נדרש - לצורך ביצע ההתאמות, ובלבד שאין מדובר בנטל כבד מדי בנסיבות העניין.  

האם אסור למעסיק לפטר עובד עם מוגבלות?
אין איסור בחוק על פיטורי עובד עם מוגבלות. כמובן שפיטורי עובד בשל מוגבלותו אסורים לחלוטין ומהווים הפלייה פסולה, וכאמור, אי ביצוע התאמה שתאפשר את המשך העסקת העובד, מהווה הפלייה. כמו כן, גם אם ישנם טעמים ענייניים לפיטורי עובד עם מוגבלות, על המעסיק לשקול, במסגרת מכלול השיקולים בטרם קבלת החלטה על פיטורי העובד, את מוגבלותו של העובד כנסיבות אישיות העומדות לזכותו". 

עובד עם מוגבלות שאינה נראית לעין, אינו מדווח עליה למעסיקו. האם הוא זכאי להגנות מכוח חוק שוויון זכויות?
בתי הדין לעבודה קבעו, כי מעסיק שאינו מודע למוגבלותו של העובד, והעובד לא דיווח על מוגבלות זו, אינו אמור לנחש את דבר המוגבלות. לכן, בנסיבות בהן המעסיק אינו מודע למוגבלות העובד, העובד אינו זכאי להגנות מכוח חוק שוויון זכויות .

הכותב הוא מומחה לדיני עבודה ושותף במשרד עורכי דין רובין שמואלביץ. 

עו''ד ערן שוהם (צילום: רמי זרגנר)
עו''ד ערן שוהם (צילום: רמי זרגנר)