בעקבות ההקצנה הפוליטית ולקראת הרכבת ממשלת ימין "על מלא", צפויה לא רק החמרה ביטחונית ופגיעה במעמד הבינלאומי של ישראל, אלא נשקפת גם סכנה קיומית לשירות המדינה. עוד בממשלות נתניהו הקודמות עלו אמירות והצעות על ידי פוליטיקאים להרחבה גורפת של היקף המינויים הפוליטיים ומשרות האמון בשירות המדינה ובחברות הממשלתיות.

אם בזמנו דובר על מינוי משנים למנכ"לים במשרדי הממשלה לא במכרז על פי החוק, אלא כ"משרות אמון" למקורבים, היום ההצעה של קואליציית הימין העתידית היא למנות כך במשרדים גם יועצים משפטיים, ועוד היד נטויה לעבר הסמנכ"לים הבכירים, החשבים, מבקרי הפנים ושאר שומרי הסף. כל זה במקום להבטיח המשכיות מקצועית וניהולית ולמנוע זעזועים מיותרים ופגיעה בעבודה הסדירה בעת חילופי שלטון.

קריאות ה"כן" הנלהבות מצד חברי מרכז הליכוד בעקבות האמירה הפוליטית הבלתי נשכחת של לימור לבנת - "האם נבחרנו כדי לחלק ג'ובים?" - נטמעו עמוק בקרב מנהיגי הימין, והם איש־איש בתורו ובסגנונו מבקשים לאפשר למקורביהם להתמודד לתפקידים בלי להצהיר על זיקה פוליטית כנדרש בחוק. גישה זאת היא במפורש חתירה תחת יסודות המינהל התקין ומסכנת את עצם קיומו הממלכתי של השירות הממשלתי. זאת ועוד, האפשרות לפסול חוקים על פי פסקת ההתגברות, אם תאושר, עשויה לפגוע גם בחוקי שירות המדינה.

בשיקולים העולים במגעים להרכבת ממשלה חדשה נשכחו ייעולו של שירות המדינה, חיזוק משרתי הציבור וגם טובתם של האזרחים המייחלים לשיפור השירות ולהעצמתו. במקום זה נשמעות הצעות הזויות לחקיקה שעלולות לקעקע את היסודות הדמוקרטיים של המדינה ואת האתיקה השלטונית ולקדם מטרות ומאוויי נפש אישיים וסקטוריאליים.

אנשי הסגל הבכיר בכל משרד ממשלתי הם חוט השדרה היציב של השירות הממשלתי, והם אמורים לא רק לפעול על פי אמות מידה מקצועיות וראייה ארוכת טווח, אלא גם למנוע מהדרג הפוליטי הכרעות וקבלת החלטות המבוססות על מניעים זרים. החדרת קבוצה של אנשי אמון נוספים לתפקידים בכירים על רקע זיקתם הפוליטית או נאמנותם האישית לשר, בלי להקפיד על עמידתם בדרישות סף מחמירות וכישורים מעולים, היא פסולה מעיקרה. בכל מקרה שיבוצם במשרד יכרסם במעמדם וביכולת תפקודם של בכירי המשרד הקיימים, ייצור חיכוכים ומתחים ויסרבל את עבודת המטה של המשרד. גם התחלופה הגבוהה הצפויה בקבוצה זו עקב תכיפות חילופי שרים תיצור זעזועים מיותרים ותפגע בעבודה הסדירה וכבר היו דברים מעולם.

הטענה שלפיה לא ניתן למשול אם בשכבה העליונה של עובדי המדינה לא ישובצו אנשי אמון של המערכת הפוליטית, אינה משקפת דאגה כנה לטיב השירות. אין כל יסוד לטענה כי יכולת המשילות של שרים נפגמת כביכול ומוכשלת בגלל "פקידים" שמנסים לבלום אותם. העובדות מראות כי הסגל הבכיר לא רק שאינו מפריע אלא שההפך הוא הנכון: לא מעט יוזמות חשובות ורפורמות ראויות של שרים גובשו תוך הסתייעות בבכירי המשרד. יחד עם זאת, אין לשכוח שתפקידה של הפקידות הבכירה הוא לא רק לפעול למען השגת יעדי הממשלה, אלא גם להבטיח כי הדבר ייעשה במסגרת החוק. לתומכי הימין לא תהיה כל סיבה לחגוג ולשמוח על החלשת בכירי השירות.

הכותב כיהן כיו"ר עמותת הסגל הבכיר בשירות הציבורי בשנים 2003־2013 וכחבר הנהלת נציבות שירות המדינה