חוק עידוד השקעות הון הוא עניין שעובר מתחת לרדאר של רוב המשקיעים הישראלים שאינם מבינים את דחיפות יישום מסלולי הטבות מס. הבנה ושליטה במסלולי החוק הם דברים קריטיים עבור משקיעים ומחפשי הזדמנויות ומאפשרים ליצור חיסכון משמעותי במס.

משקיע שלא ימהר לנצל את ההזדמנות ב – 2023, עלול להחמיץ הטבת מס שיכולה להתבטא בחיסכון מס של מאות אלפי שקלים או אפילו מיליוני שקלים, תלוי בסדר גודל ההשקעה הספציפית. 

אחד מהאפיקים האטרקטיביים שבחוק זה, עומד לחלוף מהעולם, שכן הוא עתיד לעבור שינוי משמעותי. זהו מסלול הטבות מס לאלו העוסקים בהשכרת דירות למגורים. 

רו''ח ועו''ד יונתן גדלוב (צילום:  יוהנס פלטן)
רו''ח ועו''ד יונתן גדלוב (צילום: יוהנס פלטן)

מדובר על מסלול הטבות מס שמעטים מכירים. בסוף שנת המס 2023 ייכנס לתוקפו שינוי חקיקה במסלול זה ויש להקדים ולנצלו בנוסחו העכשווי. 

תנאיו החדשים של החוק יקשו על העוסקים בתחום הנדל"ן, במישור הפרטי, בהיקף נמוך יחסית. לאחר שינויו, הוא יתאים בעיקר לגופים גדולים ועתירי משאבים, בהשוואה למצב החוקי נכון להיום ועד לסוף שנת המס 2023. ראוי לומר כי ניתן ליישם את המסלול בנוסחו העתידי, גם כעת, לאלו שלהם זה יכול להתאים. 

כדאי להקדיש את תשומת הלב לנוסח הנוכחי של המסלול. כדי להבין את כדאיותו של המסלול, יש לדבר על שיעורי המס והטבות אחרות שמציע המסלול. 

מומלץ לקיים את הפעילות בגינה ייושמו הוראות החוק באמצעות חברה (החוק מאפשר לקבל את הטבות מס גם אתם מעוניינים בפעילות זו כיחידים). חברה זו תידרש לתשלום מס חברות בשיעור של 11% בלבד, לעומת מס החברות הסטנדרטי בישראל העומד על שיעור של 23%. דבר נוסף שיתאפשר עקב יישום הוראות מסלול זה מאפשרים חלוקת דיבידנדים אשר המס עליהם הוא בשיעור של 20% (לעומת 25% או 30% במצב רגיל, תלוי בשיעור ההחזקה של בעל המניות הספציפי בחברה). 

כדי להבין את המשמעות רק של הטבות אלו, צריך לגעת בשיעור המס אפקטיבי לבעלי המניות. 

במצב רגיל בעל מניות ישלם 'עד הבית' (כלומר, מס חברות ומס דיבידנד), מס בשיעור של 46.1% (אם מחזיק מעל 10% מהון החברה) או 42.25% (אם מחזיק בפחות 10% מהון החברה). 

יישום הוראות החוק מאפשר להגיע לשיעור מס אפקטיבי 'עד הבית' של 28.8%! ללא קשר לשיעור ההחזקה של בעל המניות. 

כן, קיים גם פטור ממע"מ בעת מכירת הדירות (תוך עמידה במספר תנאים בסיסיים למדי) ו-פחת מואץ בגין דירות המגורים במסגרת פרויקט שכזה, בשיעור של 20% לשנה, מה שצפוי להביא לאי חבות במס מספר שנים לא מבוטל לאור הצפי כי פחת זה יביא לכך שלא תהיה הכנסה חייבת במס. 

לסיכום, החוק לעידוד השקעות הון הוא כלי 'קלאסי' למיטוב חבות המס של נישום, אך מעטים מודעים לאפשרות מעשית לשלם פחות מס בהשוואה למצבם כיום. 

מומלץ למהר ולנצל את הוראות המסלול המתואר לצורך חיסכון אדיר במיסים, באחד ממסלולי הטבות המס האטרקטיביים ביותר שקיימים בחוק עידוד השקעות הון.