ההפגנות, אין תכליתן, לטעמי, אלא אחת בלבד: שחרור התסכול העמוק על אובדן אפשרי של אחד ממוקדי הכוח החביבים על אלה שהתרגלו לשלוט באמצעותם; גם כאשר השלטון הפורמלי לא בידיהם. הרפורמות הנדרשות, לדעתי, במערכת המשפט, הזיזו להם את הגבינה, להרגשתם, וגורמות להתלהמות של רבים מהם.

עם זאת, חשוב להדגיש שהשינויים בכוחו של בית המשפט העליון הם מינוריים. הפגיעה המסתכמת בכוחו עוסקת רק בצמצום יכולתו להתערב במעשי החקיקה של הכנסת. לעומת זאת, פסקת ההתגברות המתוכננת מקבעת, לראשונה, את סמכותם של שופטים לפגוע, בתנאים מסוימים, בחוקים רגילים - אם כי לא בחוקי יסוד - שהתקבלו ברשות המחוקקת. בה בעת, ניתנת האפשרות לבית המשפט לנטרל את יכולתה של פסקת ההתגברות להתגבר על פסיקות המבטלות חוקים בדרכים שנקבעו.

ועוד חשוב לדעת - ולזה הציבור לא מודע - הרפורמה לא פוגעת ביכולתם של השופטים להתערב, כבעבר, בהחלטות מנהליות. הם רק לא יוכלו להשתמש בעילת הסבירות שהיא עילה אמורפית שבנויה על גחמות אישיות של השופטים היושבים על המדוכה. השופטים פשוט ייאלצו להסתמך על עילות אחרות, כגון חריגה מסמכות או אי־תקינות הליך קבלת ההחלטה.

עד כאן, אני מניח, אין לבעלי זכויות היתר במקומותינו כל בעיה עם השינויים המוצעים. ממילא, הם ממעטים להיעזר בערכאה העליונה. את פעילותם העסקית הם מצליחים לקדם בדרכים אחרות; בין השאר, בעזרת חברים שהושתלו במקומות הנכונים.

מה שבכל זאת מפריע, כנראה, למיוחסי מערכת המשפט הוא השינוי המסתמן בשיטה לבחירת שופטים; לרבות נשיא בית המשפט העליון. הם התרגלו לבחירה של אלה שמבטיחים, במשתמע, את חסינותם. איבוד השליטה בנושא הזה מפחיד אותם. נוח היה להם כשאהרן ברק קבע את ממשיכי משנתו; שהיא גם משנתם. דא עקא, הם ייאלצו להתרגל למצב החדש. הגיוון המתבקש בהרכבו של בית המשפט העליון יגיע באמצעות השינוי בתמהיל של הוועדה לבחירת שופטים. אכן, כוחם של השופטים יפחת, אבל זה בוודאי יביא לרענון השורות. ייבחרו שופטים שאינם בהכרח חבריהם של השופטים המכהנים.

ואם דעתי הייתה נשמעת, הייתי עובר מהר מאוד לשלב החשוב יותר, בעיני רבים מאוד, והוא השלב הנוגע למערכות אכיפת החוק. כאן הבעיה האמיתית. במקומות האלה, הרסן הותר לחלוטין. איש הישר בעיניו יעשה. מכרזים לתפקידים בכירים תפורים לעתים. הם לא תמיד פתוחים כראוי לכלל הציבור. מנגנון בקרה על פרקליטים שסרחו לא קיים; דבר המאפשר לגורמים מעוניינים לפתוח בחקירות כדי לסכל מינויים לא רצויים או כדי להחזיק פוליטיקאים בגרונם.

יש לעשות הרבה מאוד בתחום הזה. לא מעט הרשעות שווא מתגלגלות בבתי המשפט. נאשמים נאלצים, לא אחת, להודות בהסדרי טיעון בעבירות שהם לא ביצעו רק כדי לחמוק ממשפט ארוך ולקבל בחזרה את חייהם. אינני יודע אם כוחם של העושים במלאכה יעמוד להם - נוכח הטרללת שמפיצים אישי ציבור שכשלו במערכת הבחירות האחרונה - אולם חשוב שהיא תיעשה.