משפחות הסובלות ממקרי אלימות קשה במשפחה סובלות פעמיים. בפעם הראשונה מהמעשה האלים, ובפעם השנייה מיחס הרשויות, שלרוב מעדיפות את זכויות הגבר האלים על פני זכויות ילדיו שסבלו מאלימות. אני לא מתייחסת כאן לאבות אלימים בני שיקום, אלא לכאלה שמואשמים ברצח, בניסיון רצח או בפשעי מין בתוך המשפחה.

ללא השינוי שבוצע בחוק, אביעד משה, שניסה לרצוח את אשתו שירה איסקוב, היה עדיין זכאי לפי פקידי הרווחה לקבל החלטות הנוגעות לבנו מתוך כותלי בית הסוהר, ויכול היה לדרוש ביקורים או להחליט אם ייסע לחופשה בחו״ל. וזאת, ללא קשר לפוטנציאל הנזק שיכול להיווצר לילדו כתוצאה מכך.

יש קונצנזוס בציבור, שלפיו יש להפעיל את כללי ההיגיון הפשוט ולמנוע מרוצח או ממתעלל מינית חזקה על ילדיו. ולמרות זאת, רק ב־2020 התיישר גם החוק עם ההיגיון וח“כ עודד פורר, יו“ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, העביר את חוק שלילת האפוטרופסות שנכנס לתוקף בדצמבר אותה השנה.

מטרת החוק הייתה לשנות את המצב שבו שלילת אפוטרופסות מאדם הייתה מהלך חריג שבתי המשפט מיעטו ליישמו ולהפכו למהלך אוטומטי במקרים של אלימות קשה במשפחה. החוק החדש קבע כי במקרים של רצח, ניסיון רצח ואונס או מעשה סדום בקטין, תישלל האפוטרופסות מההורה כבר במעמד כתב האישום - ובאופן קבוע עם הרשעה, על כל ילדיו.

והנה נחרדנו לגלות כי רשלנות של משרד הרווחה גרמה לכך שבית המשפט החזיר את החזקה על ילדתה בת ה־3 של רבאב אבו־סיאם שנרצחה, לאביה – החשוד בהזמנת הרצח, ובמקביל קבע כי שתי אחיותיה הגדולות יועברו זמנית לפנימייה. המקרה הזה מדגיש את אוזלת ידו של בית המשפט, שקיבל ללא סייג את המלצת הרווחה להחזיר את הילדה לחזקתו.

במקרה קשה כמו זה, החורג מחוק שלילת האפוטרופסות בשל היעדר כתב אישום, רשויות המדינה נכשלו גם כאשר לא הגנו על האם, וגם כאשר באו להפריד בין אחיות ולהעביר את בת ה־3 לאביה. הגשת הבקשה הדחופה לעיכוב ביצוע של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, שעצרה את ההחלטה, נבעה יותר מלחץ ציבורי מאשר מנוהל ברור, ועדיין לא ידוע אם הילדות יישארו בחזקת סבתן באופן קבוע.

התנגדות דרגים מקצועיים לחוק שלילת האפוטרופסות ממחישה את הנחת העבודה השגויה שלהם, שאומרת כי הילד הוא אמצעי לשיקום - ולא קטין הזקוק להגנה מפני הורה אלים. כנגד הנחה זו הגיש ח“כ עודד פורר פעם נוספת את הצעתו להרחבת חוק שלילת אפוטרופסות, כך שיחול גם על עבירות חמורות של אלימות במשפחה. ייתכן כי התערבות הציבור תוביל לשינוי עמדתו של בית המשפט, אך בינתיים, ילדה בת 3 עדיין לא יודעת אם פסיקת בית המשפט תישאר על כנה והיא תועבר לביתו של אביה החשוד בהזמנת רצח האם.

הכותבת הינה עורכת דין ולשעבר יועצת מקצועית בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי