ממשלת ישראל באמת רוצה להוריד את יוקר המחיה, אם מתוך כוונות הומניות טהורות ואם משום שזהו מבחן למחויבות שנטלה על עצמה כלפי הציבור הרחב. אבל איכשהו, בתחום המאבק ביוקר המחיה אנו הולכים תמיד בקו שאותו מעצבים פקידי משרדי הממשלה בראייה שטחית ומצומצמת. הם שוכחים איפה צריך להתחיל והיכן מרכז הכובד שבו צריך להתמקד.

ובכן, כל מי שרוצה ושואף באמת להוריד את יוקר המחיה בישראל חייב להתחיל בנמלי הים. התחיל בכך ראש הממשלה בנימין נתניהו, כאשר כיהן בתפקיד שר האוצר ב־2003. הוא אמר אז "הכל עובר דרך נמלי הים", וצדק. 98% מכלל מטעני המוצרים הנכנסים אל מדינת ישראל - חומרי גלם או מוצרי צריכה - עוברים דרך הנמלים, כמו גם אותו אחוז של מוצרים מכלל הייצוא. מדינת ישראל אינה יכולה לפעול שבועיים בלי ייבוא. היקף ייבוא המוצרים עמד בשנת 2021 על 85 מיליארד דולר. זהו סכום עתק. הוצאה שאותה אנו צריכים להוזיל גם עבור המגזר העסקי וגם עבור הצרכנים.

לכולנו ברור כי יש הוצאות הקשורות בייבוא שאין לנו שליטה עליהן: תעריפי ההובלה הימית, שבתקופת הקורונה זינקו במאות אחוזים, הם לא בשליטה ישראלית. וגם לא ההתייקרויות של חומרי מזון בסיסיים ומחירי האנרגיה, תוצאת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. אבל נמלי הים בישראל הם בשליטתנו, ותפקודם משפיע על עלות הייבוא. אם אוניות המגיעות לפרוק את מטענן ממתינות חודש לפני כניסתן לנמל, זה עולה לנו הרבה כסף - גם בעלות ההובלה הימית וגם בתוספת היטלים שונים.

אנו מצויים כיום בנקודת זמן שבה אנחנו יכולים להגשים את חזון נמלי הים בישראל. במשך 20 שנה של רפיסות של שרים התנהלו מאבק ממושך מול התנגדות ועדי העובדים בנמלים הוותיקים הנתמכים על ידי ההסתדרות ואין סוף דיונים בבית הדין הארצי לעבודה. החלטות על הקמת נמלי ים חדשים נחסמו שנים מחמת שיקולים פוליטיים.

אם לא היינו מקימים נמלי ים חדשים, כלכלת ישראל הייתה היום חצי משותקת. אבל נמלי הים החדשים הוקמו. הנמל הסיני בחיפה ונמל הדרום באשדוד הם נמלי ים משוכללים, אך עדיין אינם במלוא הניצולת האפשרית. תופתעו, אבל חלק מרציפי הים עדיין עומדים שוממים מול מדיניות ממשלה המכפיפה את האינטרסים של הציבור הרחב לטובת קומץ עובדים בנמלי הים הוותיקים.

על ראש הממשלה נתניהו מוטלת כיום החובה להשלים את חזון נמלי הים שבו הוא החל לפני 20 שנה. כל מה שנחוץ כדי להשלים חזון זה כבר קיים - צריך רק לקבל החלטת ממשלה המחייבת מעבר לניצול מלא, ללא מגבלת זמן, של כל רציפי הים הקיימים, בתחרות מלאה, חופשית והוגנת בין נמלי הים הקיימים כיום בישראל - שלושה שנמצאים בחיפה, נמל חיפה הוותיק, הנמל הסיני החדש ומספנות ישראל, ושני נמלי ים באשדוד - הוותיק והחדש. יעד זה הוא כיום בר השגה.

בכל תוכנית להורדת יוקר המחיה חובה להציב יעד זה בעדיפות עליונה. זה יהיה אחד המבחנים לרצינות ממשלת ישראל במאבקה להורדת יוקר המחיה במדינה.