מתווה הנשיא יצחק הרצוג שהוצג בימים האחרונים ניסה להציע חליפת פשרה לפתרון המשבר החוקתי שמפרק את החברה בישראל. בעיניי יש להמשיך עמו, ובהובלת הנשיא. שני הצדדים אומנם מתחפרים בשוחות כאילו כל פשרה היא מדרון חלקלק, אבל היפה הוא שבכל זאת הם הצליחו לעלות אל משכן הנשיא לצורך תחילת קיום הידברות, וזה הישג גדול.

בדרך לפשרה? הרצוג טוען - "ניתן להגיע להסכמות תוך ימים"
"אפשר להגיע להסכמה רחבה": הנשיא הרצוג קרא להידברות בנאום מיוחד לאומה

עיון מעמיק בעקרונות הנשיא מלמד כי הנשיא מבקש לעצב מדיניות שאינה האופטימלית ביותר, אך היא ישימה לעת הזו. עיצוב המדיניות צריך להתאים לחברה הישראלית. כך למשל, בנוגע להרכב הוועדה למינוי שופטים, הצעת הנשיא היא להוסיף שני נציגי ציבור לנציגים משלוש הרשויות. נציגי הציבור הללו הכרחיים ומייצגים את מרבית הציבור הדומם, שהרי לנציגי שלוש הרשויות יש אינטרסים. האיזון בין שלוש הרשויות הוא הכרחי, אבל לא מספיק.

יחד עם זאת, הצעת הנשיא כי נציגי הציבור ייבחרו בהסכמת שר המשפטים ונשיאת העליון היא בעייתית שהרי היא משמרת את המצב הקיים של היעדר גיוון. כאן דרושה חשיבה נוספת. ייתכן שאפשר להותיר את הבחירה בידי שר המשפטים, בהתייעצות עם הנשיא. את החלק הזה ניתן לקדם בלא תנאים מוקדמים. כמו כן, בהמשך למתווה הנשיא, אכן יש להגדיל את מספר שופטי העליון בעוד ארבעה שופטים.

ההגדלה הכרחית ותאפשר למתן את העומס, כמו גם תאפשר גיוון שופטים. מה לא ניתן לפתור כבר כעת באמצעות מתווה הנשיא? חוק יסוד: החקיקה הוא שינוי רדיקלי שמציע הנשיא, ולא ניתן לחשוב על חוק יסוד: חקיקה בפזיזות. על כן אני מציע כי תוקם ועדה על ידי הנשיא, בהתייעצות שלוש הרשויות, שתדון בכך. במסגרת חוק יסוד: החקיקה ייכללו גם פסקת התגברות ועילת הסבירות, שהרי הן קשורות זו בזו. ניתן לקבוע כי עבודת הוועדה תסתיים בתוך שישה חודשים.

הצעת הנשיא לפתרון בעיות העומס במערכת המשפטית ונגישות האזרח לדין היא גם סוגיה מורכבת. הדיונים בה נמשכים מספר עשורים, והתיקונים נעשים במשורה. מתווה בהקשר זה צריך להיעשות תוך חשיבה ושילוב גורמי מקצוע מקרב המערכת המשפטית, יועצים ארגוניים ומומחי ניהול ציבורי. גם כאן אני מציע כי תוקם ועדה על ידי שר המשפטים ונשיאת העליון לפתרון העומס והסחבת במערכת המשפטית. לא די בהוספת שופטים לשלום ולמחוזי. אני מעריך כי ניתן יהיה לתחום גם את עבודת הוועדה הזו לשישה חודשים. 

שינויים מוסדיים חשוב שייעשו מעת לעת כאשר מטרתם היא חיזוק החוסן החברתי. מן הראוי להוריד את מפלס הלהבות החוקתי לעת הזאת ולהתמקד בנושאים נוספים כמו יוקר המחיה וביטחון הפנים.

הכותב הוא עורך דין מומחה למשפט חוקתי ומדיניות ציבורית, האקדמית תל אביב־יפו