הסדרה "בגוף שלישי" העלתה לשיח הציבורי את הקשיים עימם מתמודדים זוגות שבחרו לעבור הליך פונדקאות. כאמא לשלושה ילדים שנולדו בהליך פונדקאות וכמלווה רגשית בחברת מנור מדיקל המסייעת לנשים וזוגות להתמודד בין היתר גם עם התהליך הרגשי-נפשי שכרוך בפונדקאות, אני יכולה להעיד על הקושי, האתגרים והיתרונות הזוגיים שעוברים זוגות בהליך שכזה. 

כמו רוב הנשים חלמתי על המפגש עם הנסיך על הסוס הלבן, על חתונה, הריון, לידה והקמת בית ומשפחה מאושרת. לשמחתי הכרתי את מי שהפך להיות שותפי לחיים, אך רגע לפני החתונה ולאחריה, התחילו להן 9 שנים של מאבק עיקש להפוך להורים, בסופן הגיעה ההבנה שהדרך שלנו להפוך למשפחה, שונה ואחרת.

יצאתי למסע חדש עם כלים שהיו ברשותי ותמיכתם של אנשים יקרים שפגשנו בעלי ואני באמצע הדרך, מחברת מנור מדיקל. לשמחתנו בסיומו של מסע התרחש בחיינו נס כפול גדול, ונולדו לנו בהליך פונדקאות בסיבוב הראשון זוג תאומים בנים מדהימים, ובסיבוב השני לאחר כשלוש שנים, התרחש נס נוסף ונולד לנו בן שלישי.

עוד בזמן התהליך, הבנתי שבעלי ואני חווים חוויה גדולה מהחיים ובעתיד יהיה עליי לספר ולשתף ולכן בחרתי, ללוות ולתמוך בנשים וזוגות שעשו בחירה אמיצה, להביא ילדים לעולם בדרך הזו. זו השליחות שלי, להעניק לנשים ולזוגות כוח, ללוות, לחזק ולתת יד בכל שלב ושלב, עד לרגע בו יהפכו להורים ויחבקו בזרועותיהם תינוק שזה עתה נולד.

הזוגות שעוברים את התהליך מתמודדים עם אתגרים זוגיים לא פשוטים. הזוג חווה הרבה פעמים תחושת כישלון, מה שהיה אמור להיות ספונטני, קליל ואפילו רומנטי הופך לנושא טכני, לעוד משימה שצריך לעמוד בה. בירוקרטיה עם קופות החולים, מציאת דרכי מימון, אתגרים כלכליים, תיאום והגעה לבדיקות שונות וטיפולים לא נעימים.

בנוסף, עליהם לדבר על מה המשמעות של להיות הורים, נושא שהרבה זוגות לא מדברים עליו מראש הופך להיות למפעל חייהם עבור הזוגות הנמצאים בהליך פונדקאות. רק סביב השיח הזה עלולות לצוץ מחלוקות. יש המון החלטות לא פשוטות שצריך לקבל, לגבי הקשר עם הפונדקאית, ההפריה, טיפולי פוריות. השיח הזוגי מתמקד בנושא אחד והופך להיות משימת חייהם, מה שלרוב עלול להחליש את מידת "הספונטניות", והרומנטיקה בקשר הזוגי. 

חשוב לזכור שההתמודדות עבור נשים וגברים היא שונה בתכלית. נשים לרוב הן אלה שהיו אמורות כביכול לשאת את ההריון בגופן ואינן יכולות. נושא זה לרוב מציף את תחושת הכישלון והאובדן, האכזבה והפספוס . כשאנחנו עברנו את התהליך חשבתי על זה שלא יהיו לי תמונות יפות עם בטן הריונית להראות לילדים, לא יהיו צילומי זוגיות, בן זוגי לא יניח את הראש על הבטן וידבר עם התינוק. אנשים ברחוב לא יתרגשו יחד איתי. כל הרגעים הרומנטיים האלה נעלמים. 

יחד עם זאת, את הרומנטיקה המסורתית של ההריון יכולה להחליף רומנטיקה מסוג אחר, זו שמצטלמת פחות טוב אבל יכולה להיות הרבה יותר עוצמתית וחזקה. רוב הזוגות שעוברים את התהליך יוצאים ממנו הרבה יותר מחוזקים, כי יחד עברו רכבת הרים בלתי ניתנת לתיאור וצלחו מבחן משמעותי. רוב הזוגות שעוברים את התהליך יחד יכולים להעיד שנוצר חיבור חזק ומשמעותי, מעצם המטרה המשותפת והבחירה להפוך להורים באמצעות הליך פונדקאות.

הכותבת היא מלווה רגשית לנשים וזוגות בהליך פונדקאות במנור מדיקל, מקבוצת דנאל