כאזרחים במדינת ישראל, התרגלנו לחוות לאורך השנים מצב ביטחוני מורכב, פיגועים, מבצעים ומלחמות. המציאות הביטחונית הקשה הזו גורמת לתחושות קשות ולהיעדר ביטחון בקרב כל אזרחי ישראל, אבל במאמרי זה אני מבקש לשים את הזרקור על ציבור האנשים עם מוגבלויות בהקשר הזה ולשתף בחוויה האישית שלי.

ברגע שנשמעת אזעקת "צבע אדום" המתריעה על שיגור רקטה לעבר ישראל, אני זקוק לסיוע כדי להגיע למרחב המוגן שנמצא בקומת מגוריי. מצבי עוד נחשב טוב כי יש לי מרחב מוגן זמין וקרוב להגיע אליו, ויש לי מי שייסע לי בעת הצורך, אבל יש כאלה שגם את המרחב המוגן הבסיסי אין להם. כך למשל, סבתא שלי בלה ליפשיץ ואחותה ולריה, אישה עם מוגבלות המתמודדת עם מחלת הפוליו מילדותה ומתניידת בכיסא גלגלים ממונע, מתגוררות בבית פרטי שאין בו ממ"ד ואין בקרבתו מרחב מוגן קרוב ונגיש שאליו הן יכולות להגיע בפרק הזמן שמוקצב לכך.

לכן כשנשמעת האזעקה הן הולכות לשירותים, נצמדות לקיר, שמות קערה על הראש כמגן ומקוות ששום דבר לא יקרה. בעיניי זה רק עוד סיפור אחד מתוך רבים שמוכיח פעם נוספת שאנחנו נמצאים במצב עגום ועצוב ביחס לכל מה שקשור למתן מענה לאנשים עם מוגבלויות, שיאפשר להם את הזכות הבסיסית ביותר: להתמגן בעת חירום. אני לא רוצה להמשיך לקבל תמונות מאנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם שחווים פחד וחרדה בגלל שהם יודעים שאין שום דבר שמגן עליהם, זאת מציאות לא הוגנת.

אחת הסיבות שבגינן אני ממעט לצאת מהבית בתקופות של לחימה או מבצע צבאי היא העובדה שאני יודע שבמקרה של אזעקה, אין בחוץ מיגונית זמינה ונגישה שאני יכול להיכנס אליה עם כיסא הגלגלים שלי ולשמור על עצמי. כשאנשים ללא מוגבלות רצים למקלט הקרוב ומגינים על עצמם, אני למעשה לא בטוח. אינני יוצא מהבית כי אני מעדיף להגן על עצמי ולא לקחת סיכון. אני כותב את הטור הזה כדי להציף שאלה אחת חשובה וקשה: איך ייתכן שבישראל של שנת 2023 אין לכל האנשים עם המוגבלויות מרחב מוגן להיכנס אליו בעת חירום? העובדה שכדי לבנות מיגונית בבית פרטי או במרפסת צריך כמה עשרות אלפי שקלים טובים - מראה באיזה עולם מטורף אנחנו חיים.

לסוגיה הזו יש פתרון: חקיקת חוק שיחייב כל רשות מקומית להציב בכל שכונה מרכזית ובכל מקום אפשרי מיגוניות נגישות לשימוש כלל הציבור, וכמובן לציבור הנכים בישראל. אפשר לקבוע שחלק מסוים מתקציב הביטחון יועבר לרשויות המקומיות לצורך הנושא הזה, ובמשרד הביטחון או האוצר יופקד גורם שיפקח שהכסף המיועד לפרויקט הזה - יגיע רק לשם ולא לשום מקום אחר. שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו, האם חשבתם פעם איך זה מרגיש להיות ללא אפשרות להגן על עצמך? זו תחושה לא נעימה.

הביטחון שלי ושל אנשים שכמותי לא שווה פחות משלכם כי אנחנו עם מוגבלויות. הגיע הזמן לדאוג למה שחשוב באמת ולספק כמדינה פתרונות מיגון לאנשים עם מוגבלויות.