ערב פסח העמותות מדווחות על עלייה גדולה בביקוש לסלי מזון. הסערה הפוליטית דחקה מהכותרות את יוקר המחיה ואת המצוקה הכלכלית שרבים מאיתנו חווים בימים אלה. בין הדיווחים על המשבר העולמי בהייטק, החשש מאי־יציבות במשק, היחלשות השקל - נעלמו 20% מאזרחי ישראל הסובלים מחוסר ביטחון תזונתי; מאות אלפי משפחות שגם השנה יתקשו לערוך את שולחן הסדר.

קרוב למיליון ילדים חיים במשפחות הללו. חוסר ביטחון תזונתי מלווה אותם כל השנה. בבתי הספר היסודיים בפריפריה החברתית והכלכלית מפעיל משרד החינוך תוכנית הזנה במימון המדינה, ו־450 אלף תלמידים זוכים לארוחות מדי יום.

אלא שכאשר אותם ילדים מגיעים לחטיבת הביניים, הארוחות נפסקות. הרעב, לעומת זאת, לא מפסיק, ואולי אפילו מחריף, כי בגיל ההתבגרות ילדים זקוקים ליותר מזון בשל תהליך הגדילה המואץ שהם עוברים. וכך, בחטיבות הביניים ובתיכונים בישראל יש כיום עשרות אלפי תלמידים שלא באמת מסוגלים ללמוד, פשוט כי הם רעבים.

העדויות מהשטח קשות: תלמידים רעבים לא מצליחים להתרכז בלימודים ומועדים יותר להסחות דעת, להפרעות בכיתה, לאלימות, ואף לנשירה ממערכת החינוך. מנהלי בתי ספר ומורים מתריעים על התופעה זה שנים וניצבים חסרי אונים מול האתגר החינוכי והחברתי המוטל לפתחם. חלקם מביאים לתלמידים כריכים מביתם ועל חשבונם, חלקם מסתייעים בתרומות מזון מעמותות וולונטריות, חלקם הרימו ידיים.

מי שיכול וצריך לפתור את הבעיה הוא שר החינוך יואב קיש. לפי ההצעה שהגישה הממשלה לאישור הכנסת, תקציב משרדו יעלה ל־86.5 מיליארד שקלים. האם לא ניתן למצוא בו כ־40 מיליון שקלים כדי לסייע, לפחות בשלב הראשון, לתלמידים בסיכון בחינוך העל־יסודי?

כ־30 אלף תלמידים ברחבי הארץ לומדים ב־214 חטיבות ביניים ותיכונים לנוער בסיכון, שאליהם מגיעים נערות ונערים שנשרו מבתי הספר “הרגילים”. במסגרות אלה, המכונות “בתי ספר של הזדמנות שנייה”, ניתנת להם למעשה האפשרות האחרונה להשלים לימודים על־יסודיים. האם הגיוני שארוחות בוקר וצהריים יעמדו בינם לבין ההזדמנות הזו?

הצוות המקצועי במשרד החינוך גיבש תוכנית הזנה לתלמידים בסיכון, וזה זמן רב מבקש שהמדינה תממן אותה. בממשלה הקודמת נמצא תקציב מתוכנית החומש לחברה הערבית, ומחודש אוקטובר האחרון מופעלת שם בבתי הספר לנוער בסיכון תוכנית הזנה במימון המדינה. הצוותים החינוכיים מספרים בהתרגשות שהתלמידים רגועים יותר, מתמידים בהגעה לבית הספר ומשקיעים יותר בלימודים.

את אותה תוכנית יש להחיל בדחיפות על כל בתי הספר לנוער בסיכון בישראל. ואסור לשכוח, כמובן, את רבבות התלמידים הרעבים האחרים בחינוך העל־יסודי. כדי לעמוד על עומק התופעה והצרכים הנובעים ממנה, על משרד החינוך לערוך סקר בקרב מנהלי בתי הספר ובעקבותיו לעצב מענה שיתאים גם לבני הנוער הרעבים בבתי הספר הכלליים.

בערב פסח, שבו אנו מתחילים את קריאת ההגדה בהזמנת כל דיכפין להצטרף לארוחה – הא לחמא עניא – על שר החינוך קיש לסייע לכל התלמידים הרעבים בישראל. 

הכותבת היא מנכ"לית עמותת 121, המובילה את שותפות ״מתכון להצלחה - הפורום לקידום הזנה בחינוך"