יום הזיכרון לשואה ולגבורה מאחורינו ולצערי בשנה הזאת, היום הקדוש הזה קצת התמסמס לו. קריאות הגנאי והביזוי לחבר הכנסת מהליכוד בועז ביסמוט בבית הכנסת בתל אביב לא הוסיפו כבוד לא ליום הזה וגם לא למקום הקדוש - בית הכנסת בו נשמעו הקריאות הקשות. עכשיו הפנים אל יום הזיכרון הבא שמוקדש לזכר חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. כבר עכשיו עולה חשש שבעקבות המצב החברתי הרגיש במדינה יהיה "חילול" של יום קדוש זה. ישנן טענות של מספר משפחות שכול שהשנה לא רוצות לראות "אף פוליטיקאי" כהגדרתן, בבתי העלמין הצבאיים. כל זאת מחשש לעימותים בין ח"כים בעיקר מהימין אל מול מפגינים שאולי ינסו גם כאן לעורר פרובוקציות. באמת הזוי שהגענו למצב הזה, בו אפילו אין "הפסקת אש" זמנית ליממה אחת או שתיים בהן "המשכיל יידום בעת ההיא". מאחר וזה המצב, צריך לראות איך אפשר למזער נזקים ואת חילול היום הקדוש הזה. 

צעד ראשוני לקראת "הפסקת אש זמנית" ערך ביום שלישי האחרון שר הביטחון יואב גלנט עם מספר גורמים, החל מראשי ארגון "יד לבנים" ועד להורים שכולים, אחים שכולים, אלמנות ויתומי צה״ל. כל זאת כאמור במטרה להרגיע ולהעביר את יום הזיכרון בכבוד הראוי לו. השר גלנט מסר כי "הדרישה להוצאת נבחרי הציבור מבתי העלמין, כמוה כדרישה לקיפול דגל ישראל. אסור לנו כחברה לאבד את אחד הנכסים החברתיים המרכזיים שיש לנו, המהווים גשר של אחדות -  צה״ל וארגוני הביטחון בכלל ומשפחת השכול בפרט". 

עוד הוסיף שר הביטחון: "אל לאף אדם להכניס ביטוי פוליטי לקודש הקודשים שלנו, בתי העלמין הצבאיים. הדבר חל על כלל המשתתפים, ובכלל זה על נבחרי הציבור. לנבחרי הציבור, מכל הקשת הפוליטית, קיימת אחריות אישית, שגוברת בימים אלה. אני פונה אליהם ברוח האחדות ומבקש מהם שלא לבטא שום מסר שאינו ממלכתי וציוני, לטובת רווח פוליטי" .

 קודם כל טוב מאוד שאין פה התקפלות של הוצאת ח"כים מטקסי הזיכרון ואני אחדד עוד שני הסברים לכך. 

הראשון - מה יעשו ח"כים שכן יירצו לפקוד את בתי העלמין ביום הזה, כי הם גם חלק ממעגל השכול. נאסור עליהם? האם להם יהיה אסור להגיע כי "כל חטאם" הוא שהם פוליטיקאים? לא הגיוני. 

השני - אקח את זה צעד קדימה. נניח וכן תצא הנחייה לא להגיע והשנה לא יהיו ח"כים מימין ומשמאל בבתי העלמין הצבאיים. התרחיש הבא שאציג יכול לקרות: ח"כים מימין לא יבואו ויכבדו את ההחלטה. אבל ח"כים מהשמאל כן יבואו. מה יקרה אז? ציבור גדול יתמרמר דווקא מתוך הימין שהשמאל שובר את הכלים וגם פה כתגובת נגד יגררו לפרובוקציות. כך נקבל  גם את מחנה הימין משתתף בכל הכאוס הזה. זה מה שאנחנו רוצים? כאוס יוצר כאוס נוסף? לא נראה לי!. 

אם כן אז מה עושים? 

לעניות דעתי, צריך להמשיך כמו כל שנה וחייבת להיות נוכחות של ח"כים בבתי העלמין הצבאיים. שווה אולי לנסות להרכיב לכל מקום שני ח"כים משני הצדדים, ככה אולי זה יוריד מתחים. מחיפוש ברשת מצאתי שיש 43 בתי עלמין צבאיים בארץ. חברי האופוזיציה כיום ללא הסיעות הערביות, מונים 46 ח"כים. לכן יהיה פה  מסר מאחד אם בכל בית עלמין צבאי יבואו שני נציגים מימין ומשמאל, מהקואליציה ומהאופוזיציה, וככה יעבירו מסר מפייס של אחדות. מקווה מאוד שיאמצו את הרעיון הזה ולמרות זאת, אני חושב שעדיין אי אילו אנשים ינסו ליצור פרובוקציות. אבל יהיה יותר קל להשתיק אותם או בכלל בעצם אולי הם לא ירצו לבזות ולהתבזות כי לכל צד פוליטי יהיה נציג, אז על מה ולמה לעשות פרובוקציה?.

אם נעבור ככה את יום הזיכרון הזה בשקט ובכבוד, באחדות ולו אפילו רגעית, יהיה פה מסר עתידי להרגעת כלל הרוחות. בואו כולנו ניקח את הזיכרון ונהפוך אותו לאחדות. השנה הזאת בואו נאמץ שלא רק "במותם ציוו לנו את החיים", אלא גם "במותם ציוו לנו את האחדות והשלום".