לאחרונה נחשפנו לעוד הצעה הזויה המנוגדת לערכי היסוד שעליהם הוקמה המדינה, והכוונה לזו המתקראת מתווה הגיוס החדש או ליתר דיוק: מתווה האי־גיוס החדש/ישן. וזו לשון ההצעה: החרדים יקבלו פטור משירות צבאי, ובתמורה יקבלו חיילי הסדיר משכורת גבוהה יותר.

הצעה זו של המרת שירות חיוני לאזרחי ישראל בתשלום ממון היא נואלת ומנוגדת לעיקרון הבסיסי של הקמת צה"ל כצבא העם כולו ולעקרון חובת הנשיאה בעול על ידי כל אזרחי המדינה. הפעם העיקרון המקודש הזה מוחלף בתמורה כספית.

זאת ועוד, מי יממן את תוספת התשלום לחיילי הסדיר? כמובן שהם והוריהם הנושאים ממילא ברוב עול תשלומי המסים, כלומר יעבירו כספם מכיס ימין לכיס שמאל, וזאת כדי שאלו שאינם עובדים יוכלו להמשיך ולחיות באוהלם של כיפה, טלית וכספומט.

מאז שהייתי בין מקימי תנועת “עם אחד - גיוס אחד" לפני כ־20 שנה, נחשפתי לטיעון כי ממילא צה"ל אינו רוצה בגיוס חרדים כי “הם לא למדו לימודי ליבה", ואין מה לעשות איתם, כאילו עובד רס"ר או מטבח ואפילו משגיח כשרות צבאי זקוק לחמש יחידות במתמטיקה לצורך מילוי תפקידו. אני מכיר צעירים חרדים רבים שהיו יכולים לקדם מאוד את יחידות הסייבר של צה"ל, ומתן פטור משירותם הצבאי פוגע בביטחון המדינה.

זאת ועוד, אם נקבל את הקריטריון “לא נגייס את מי שלא רוצה לשרת" - נפתח פתח מסוכן להשתמטות של מי שיחשבו שישיבה באוהלה של אוניברסיטה או תחת אוהל בשפת הים - חשובה מישיבה באוהל על גבול הרצועה או משכיבה במארב בשלג מול הרי הלבנון.

ההצעה למתן פטור תמורת כסף היא גימוד השירות הצבאי והפיכתו מערך עליון במדינת ישראל לקרדום לחפור בו. אני זוכר היטב את שנכתב על צו הגיוס שהגיע לביתי לפני שנים רבות: "צו זה הוא חובה שהיא זכות". ואכן הייתה לי זכות גדולה ליטול חלק בהגנת העם והמדינה במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת ההתשה.

הגיוס בגיל 18 חייב להיות חובה המוטלת על כולם, כן כולם. מי שמטעמי דת או מצפון מבקש פטור משירות בצה"ל יואיל בטובו לבצע שירות לאומי בקהילתו למענה. עניין זה נכון לגבי כל ישראלי בלי הבדל דת, גזע או מין.

והערה אחרונה למציעי התגמול הכספי: מהיכרותנו את המתרחש במדינתנו ברור שלא ירחק היום ויוחלט לתגמל את האברכים באותו שיעור של תגמול שיקבל החייל בתמורה לעובדה שהאברך פטור משירות צבאי. ושוב אנחנו נשלם עבור כולם. עבור הלוחמים ועבור הפטורים.