הביטוי "לחשוב חיובי" נזרק לאוויר לעתים קרובות כל כך, עד שבמקרים רבים הוא הופך להיות קלישאה. אז מה בעצם המשמעות של חשיבה חיובית?

הקורונה תחזור? עלייה של 60% בנדבקים בנגיף בארה"ב
רוקדים עם כוכבים או האח הגדול: מי ניצח בקרב על הרייטינג?

חשיבה חיובית קשורה קשר הדוק לאושר ולסיפוק מהחיים. זהו תרגול של התמקדות בטוב בכל מצב נתון. חשיבה חיובית יכולה להשפיע רבות על הבריאות הפיזית והנפשית שלכם, ולכן חשוב לדעת איך לטפח אותה. זה לא אומר שאתם עוצמים עיניים ומתעלמים מהמציאות, זה כן אומר שאתם ניגשים לחיים בציפייה שהדברים יסתדרו על הצד הטוב ביותר.

הנה כמה דרכים שיעזרו לכם לטפח חשיבה חיובית:

1. תרגלו הכרת תודה - יש כל כך הרבה דברים בחיים שאפשר להכיר עליהם תודה, אז למה שלא תזכירו את זה לעצמכם על בסיס יומיומי?
יומן הכרת תודה הוא דרך נפלאה להישאר חיוביים. הקדישו זמן בכל יום להרהר ולהעריך את הדברים הטובים הקיימים בחייכם, ורשמו שלושה דברים שאתם מרגישים אסירי תודה עליהם. הם יכולים להיות קטנים, כמו להיפגש עם חבר, או גדולים, כמו לקבל הצעת עבודה שווה במיוחד. בנוסף, הם יכולים להיות משהו שקרה לכם באותו יום ספציפי, או משהו שקיים בחייכם תמיד. מה שאתם רוצים לכתוב תלוי אך ורק בכם, אבל מה שחשוב זה להיות בהכרת תודה כל יום. כך אתם מאמנים את המוח שלכם לחשוב על הדברים הטובים הקיימים בחייכם. 

2. הקיפו את עצמכם בהשפעות חיוביות - הקיפו את עצמכם בהשפעות חיוביות, בין אם זה חברים, ספרים מעוררי השראה, פודקאסטים מעוררי מוטיבציה או עבודה מספקת שגורמת לכם אושר. 

3. צרו לעצמכם שגרת בוקר - קל יותר לשמור על גישה חיובית אם מיישמים שגרת בוקר מיד לאחר ההתעוררות. חשבו על דרכים אפשריות להפוך את הבוקר שלכם לחלק הטוב ביותר של היום שלכם. בדקו אם זה נכון עבורכם להתעורר חצי שעה או שעה מוקדם מהרגיל. כן, זה אומר להיכנס למיטה מוקדם יותר. תנו לעצמכם זמן לעשות את הדברים שאתם אוהבים אבל לא מצליחים למצוא זמן עבורם, כמו: לצאת לריצה, לקרוא ספר, לעשות מדיטציה וכו'. כשהבוקר שלכם יהיה פרודוקטיבי יותר, מצב הרוח שלכם יהיה גבוה יותר. 

צרו לעצמכם שגרת בוקר. תרגול מדיטציה (צילום: אינגאימג')
צרו לעצמכם שגרת בוקר. תרגול מדיטציה (צילום: אינגאימג')

4. הימנעו מהפצת רכילות - הימנעות מרכילות יכולה לתרום למערכות יחסים בריאות יותר, הרגשה טובה וסביבה חיובית יותר. לכן, היו מודעים לשיחות שלכם, הכירו בחשיבות של שמירה על אמון וכבוד במערכות היחסים שלכם, ובחרו בחוכמה את החברים שלכם. אם אתם מוצאים את עצמכם בשיחה הנוטה לרכילות, נסו להעביר את הנושא למשהו חיובי, או כוונו את השיחה לתחומי עניין משותפים, אירועים קרובים או חוויות חיוביות. 

5. הוסיפו הומור וצחוק לחיים - הומור הוא באמת התרופה הטובה ביותר, ויש לו תוצאות נהדרות על הלך הרוח והמחשבה. הוא מפחית מתח, מחזק את המערכת החיסונית, משפר את בריאות הלב ומשפר את מצב הרוח והרווחה הרגשית. צחוק מעורר שחרור של אנדורפינים ודופמין, הקשורים להנאה ואושר, ולכן הוא מעלה את מצב הרוח, ומוסיף שמחה, חיוביות ותחושת קלילות לחיים. 

6. חגגו ניצחונות קטנים - חגגו את ההישגים שלכם, לא משנה כמה הם קטנים. תשומת לב להתקדמות ולהצלחות שלכם, יעזרו לכם לטפח חשיבה חיובית.

7. תרגלו מדיטציה - תרגול מדיטציה יכול לעזור לכם לפתח מודעות חזקה יותר לדפוסי החשיבה שלכם, ולאפשר לכם לבחור מחשבות חיוביות ובונות יותר. למדו להתבונן במחשבות וברגשות שלכם ללא שיפוט. אפילו חמש דקות ביום הן התחלה מצוינת לשגרת מדיטציה. תרגלו נשימות עמוקות ונקו את המחשבות שלכם. זה יעזור לכם למצוא איזון בחייכם, כמו גם לשחרר את השליליות והלחץ שאתם עלולים לחוות במהלך היום.

8. חפשו פתרונות (במקום בעיות)  - כאשר אתם מתמודדים עם אתגרים או מכשולים, העבירו את המיקוד שלכם מהתעסקות בבעיות - לחיפוש פתרונות. במקום לחשוב על מה השתבש, או מה יכול להשתבש, הפנו את האנרגיה שלכם למציאת דרכים להתגבר על מכשולים. לכן, אמצו את האמונה כי אתגרים ובעיות הם הזדמנות לצמיחה ולמידה, ובמקום לראות בבעיות מכשולים, ראו בהן סיכוי לפתח מיומנויות חדשות, לצבור ניסיון ולמצוא פתרונות חדשניים.

כעת, כשאתם מצוידים בכלים ובטיפים שאתם צריכים, אתם יכולים לעלות על המסלול לחשיבה חיובית ומרעננת לחיים. זכרו, פיתוח חשיבה חיובית הוא תהליך מתמשך הדורש מאמץ עקבי ושיקוף עצמי. היו סבלניים עם עצמכם והשקיעו בפיתוח חשיבה חיובית לאורך זמן. 

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)