עבור רבים, משמעת עצמית היא מטרה נוצצת באופק הרחוק. מדובר בפקטור חשוב מאוד להצלחה, אשר נמדד ביכולת שלכם לתכנן ולבצע את הדברים שאתם רוצים.

רוקדים עם כוכבים או האח הגדול: מי ניצח בקרב על הרייטינג?
מבחן אישיות סימבולי: הסמל שתראו קודם חושף הרבה על האישיות שלכם

לימוד משמעת עצמית הוא לא יעד או מדד, אלא תרגול שלא נגמר לעולם. לכן, כדי ללמוד כיצד להיות אנשים ממושמעים דרוש תרגול מכוון, בדיוק כמו למידה של אהבה עצמית או התמודדות עם פחדים.

מהי משמעת עצמית?

משמעת עצמית היא היכולת לפעול בצורה מסודרת ובהתמדה, לקראת מטרה שהצבתם לעצמכם. זוהי מיומנות רכה אשר באה לידי ביטוי במגוון רחב של הגדרות ומצבים, והיא קשורה קשר הדוק לניהול עצמי.

למה חשוב לבנות משמעת עצמית?

בניית משמעת עצמית חשובה מכמה סיבות: 

משמעת עצמית היא תכונה מכרעת להשגת יעדים והצלחה.

היא עוזרת לכם להישאר ממוקדים, ומחייבת אתכם לנקוט בצעדים הדרושים להשגת המטרות שלכם.

מאפשרת להתגבר על מכשולים.

יוצרת פרודוקטיביות ויעילות. 

יש לה השפעה בשמירה על אורח חיים בריא. 

עוזרת לניהול רגשות והתנהגויות אימפולסיביות. מה שמוביל לשיפור הרווחה הרגשית וחוסן רב יותר מול אתגרים.

היא חיונית לבניית הרגלים חיוביים ולשבירת הרגלים שליליים.

משמעת עצמית כרוכה בלקיחת אחריות על הפעולות והבחירות שלכם, ועוזרת לפתח יושרה אישית, על ידי התאמת ההתנהגויות שלכם לערכים ולעקרונות שלכם.

שמונה דרכים להיות יותר ממושמעים

זה לוקח זמן, אבל תרגול משמעת עצמית יכול לשנות את חייכם ביותר ממובן אחד. הנה כמה טיפים שיראו לכם איך לבנות משמעת עצמית:

1. כתבו את היעדים שלכם - התחילו בהצבת יעדים ברורים וספציפיים שמתואמים עם הערכים והשאיפות שלכם. חשוב שיהיה לכם חזון ברור של מה אתם רוצים להשיג.

2. חלקו את היעדים למשימות קטנות הניתנות לניהול - חלקו את היעדים שלכם למשימות קטנות הניתנות לניהול. זה יהפוך אותן לקלות יותר להשגה, ויגדיל את הסיכויים שלכם להישאר ממושמעים.

3. דעו את החולשות שלכם - ההכרה מי אתם ומהן החולשות שלכם, היא הצעד הראשון לשינוי ההרגלים שלכם. היו פרואקטיביים. אם אתם יודעים שמוזיקה, רשתות חברתיות או טלוויזיה מסיחים את דעתכם – פשוט כבו אותם. 

4. שתפו עם אנשים אחרים - כולנו זקוקים לדחיפה נוספת. שתפו את המטרות שלכם עם אנשים שאתם סומכים עליהם. משפחה, חברים, עמיתים או אנשי מקצוע אשר יכולים לעזור לכם ולהיות שם, כדי לתמוך בכם כאשר דברים הופכים להיות עמוסים או קשים. אחריות כלפי מישהו חיצוני, מספקת מוטיבציה ותמיכה.

5. צרו שגרה - קבעו לעצמכם שגרה יומית או שבועית קבועה, עם זמן ייעודי לעבודה על המטרות שלכם. כאשר תשלבו את המשימות שלכם בשגרה, תפתחו הרגל של עבודה עקבית לקראתן.

6. היו מודעים לדחפים שלכם - כולנו רוצים להימנע מדברים קשים או לא נוחים, אך אם אתם רוצים לפתח משמעת עצמית, כדאי שתתחילו לצאת מאזורי הנוחות שלכם.

7. הגדירו ציפיות מציאותיות - היו מציאותיים לגבי מה שאתם יכולים להשיג בזמן נתון. הצבת יעדים שאפתניים מדי עלולה להוביל לתסכול וחוסר משמעת. התחילו בצעדים קטנים וברי השגה, והעלו את הקושי בהדרגה.

8. סלחו לעצמכם והתקדמו -  כאנשים בעלי משמעת עצמית, אתה לא צריכים להלקות את עצמכם בגלל טעויות העבר. במקום זאת, הכירו במה השתבש והתקדמו. טעויות הן הזדמנויות ללמידה. הבינו שאף אחד לא מושלם, היו אדיבים כלפי עצמכם, ודעו שבפעם הבאה תוכלו להשתפר.

בניית משמעת עצמית היא מסע, לא יעד. מדובר במאמץ מודע להשתפר בכל יום, להכיר בכשלים כחלק מהתהליך ולחגוג ניצחונות קטנים. בעוד שהדרך למשמעת עצמית יכולה להיות מאתגרת, התגמול לגמרי שווה את המאמץ, ובסופו של דבר, זה הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות עבור עצמכם.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)