בשגרת חיינו, הכוללת הרבה פעמים ימים ארוכים מלאי פעילויות בעבודה, בלימודים ובבית, רבים מאיתנו מקדישים תשומת לב מועטה לסדר שבו אנו מבצעים פעילויות יומיומיות. אבל לשעה ביום שבה אנחנו אוכלים, הולכים לחדר הכושר ואפילו מקיימים יחסי מין יכולה להיות השפעה משמעותית על הבריאות שלנו. על פי מומחים, סנכרון הפעילויות עם שעון הגוף יכול לעזור להפחית מתח, לחץ דם וסיכון להתקף לב. הוא יכול גם לשפר את העיכול ואפילו לסייע במניעת סרטן.

כמו בסרט מלחמה: כך נראית תל אביב ביום שאחרי הכאוס וההתפרעויות
שוטרת לשעבר ב-FBI: כך תשמרו על ביטחון ילדכם בחזרה לבית הספר

ד"ר גרג פוטר, מומחה לשעוני גוף ומנחה הפודקאסט "Reason & Wellbeing", אמר כי "לגוף שלנו יש שעון פנימי שמייצר מקצבים של 24 שעות בתהליכים ביולוגיים רבים. הבנה מתי השעון מכוון לפעילויות שונות יכולה להשפיע על כל ההיבטים של הבריאות. תחשבו למשל איך אתם מרגישים כשיש לכם ג'ט לג (הפרעה בשעון הביולוגי, הנגרמת כתוצאה ממעבר מהיר בין אזורי זמן שונים). לכל תא בגוף יש שעון משלו, עם שעון ראשי במוח שעוזר לשמור על כל השעונים האחרים, קצת כמו מנצח של תזמורת".

זה לוח הזמנים היומי האולטימטיבי, על פי ד"ר פוטר:

08:00-07:00 - עשו סקס: רמות הורמוני המין, הטסטוסטרון אצל גברים והאסטרוגן אצל נשים, גבוהות יותר בבוקר.

מחקר מצא כי סקס בבוקר עוזר להפחית את לחץ הדם ואת הלחץ הכללי, אבל אם אתם עושים סקס במטרה ליצור חיים חדשים מומלץ על פי הד"ר להמתין מספר שעות, מכיוון שרמת הפריון תגיע לשיא בין השעות 11:00 ל-15:00.

08:00 - אכלו ארוחת בוקר: "חכו לפחות שעה לאחר ההתעוררות לפני ארוחת הבוקר", אמר ד"ר פוטר. "רבים מאיתנו מכוונים שעון מעורר כדי לקום ולאכול מיד, כשזו עדיין שעת הלילה הביולוגית שלנו. אם אנחנו אוכלים מוקדם מדי, אנחנו יכולים לחוות תנודות משמעותיות ברמת הסוכר בדם".

08:45 - צאו החוצה: יציאה החוצה בשעתיים הראשונות של היום תעזור "ליישר" את שעון הגוף, לשמור על שעון ראשי מתקתק ולהגדיל את הסיכויים למנוחה טובה יותר בלילה.

11:00-10:00 - קבעו פגישות עבודה: לפי ד"ר פוטר, הקשב שלנו מגיע לשיא פעמיים במהלך היום, בין 11:00-10:00 ובין 17:00-16:00, אז נצלו זאת כדי לבצע משימות חשובות. "עבודה עם הפסגות והשפלים הטבעיים של המוח חשובה לבריאות המוח לטווח הארוך מכיוון שהיא מגבירה את העתודה הקוגניטיבית שעליה תסתמך כדי להדוף מחלות כגון אלצהיימר".

12:00 - אכלו ארוחה גדולה: מחקר שנערך בבייג'ינג בשנת 2022 הראה כי אלו שאוכלים ארוחת צוהריים בשעה 14:00, חווים שיא גלוקוז גבוה יותר לאחר הארוחה, רגישות נמוכה יותר לאינסולין ועלייה בתנגודת לאינסולין - כל הגורמים שמעלים את הסיכון לסוכרת. ד"ר פוטר מסביר: "צריכת כמות גדולה ככל האפשר של צריכת הקלוריות היומית מוקדם יותר ביום טובה יותר לבריאות המטבולית".

ארוחת צוהריים, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
ארוחת צוהריים, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

16:00 - למדו משהו חדש: ד"ר פוטר הסביר כי "שיא הקשב השני של המוח ביום הופך את השעה הזאת, בין 16:00 ל-17:00, לזמן המושלם ללמוד לנגן על כלי נגינה או לקחת שיעור ריקוד.

18:00-17:00: צאו לחדר הכושר: פעילות גופנית יומיומית היא המפתח לבריאות הלב, כלי הדם, השרירים והשלד, וה"ביצועים" הטובים ביותר הם בשעות אחר הצוהריים המאוחרות. ד"ר פוטר מסביר: "ישנן סיבות לכך ששיאי עולם רבים נקבעו בשעות אחר הצוהריים המאוחרות ובשעות הערב המוקדמות. זה לא רק הביצועים הגבוהים ביותר, פעילות גופנית אחר הצוהריים עשויה לתרום לאיזון רמות הסוכר בדם".

18:00 - אכלו ארוחת ערב קטנה: ד"ר פוטר אמר כי "מחקרים הראו שארוחת בוקר גדולה וארוחת ערב קטנה טובות יותר לירידה במשקל ולסוכר בדם מאשר ארוחת בוקר קטנה וארוחת ערב גדולה. ארוחת ערב מוקדמת טובה לחילוף החומרים ועשויה לשפר את השינה, את בריאות הלב וכלי הדם".

23:00-22:00 - לכו לישון: מחקר שפורסם בכתב העת "European Heart Journal" מצא כי זה הזמן שבו רמות ההורמון קורטיזול יורדות, בעוד הגוף מייצר גל של מלטונין משרה שינה אשר יכול לעזור לחסל רדיקלים חופשיים שעלולים לגרום לסרטן.

לדברי ד"ר פוטר, "שנת לילה בריאה יכולה לתמוך בבריאות הפיזית והנפשית. הימנעות מאור מלאכותי בוהק, מנורות וטלפונים במשך שלוש שעות לפני השינה תכין אתכם למנוחה משקמת. סוג האור הטוב ביותר לפני השינה הוא אור אש, כמו בימי איש המערות".