משבר הקורונה, שכפה עלינו ריחוק חברתי ולווה בסגירת מסעדות, בתי קפה, אולמות קולנוע, פאבים ועוד, הציב אתגר לא פשוט בפני הרווקים. לנוכח הצורך באלטרנטיבות לדרכים המקובלות להכיר, נולדו שלל יוזמות פרטיות.

אחת מהן היא של דנה חנין, מאמנת כושר, שיזמה לאחרונה את המיזם Fitdate, שמשלב היכרויות תוך אימון כושר גופני בזום, וההשתתפות בו כרוכה בתשלום. “תמיד אהבתי לשדך בין אנשים שסובבים אותי, וכיוון שאני גם מאמנת כושר החלטתי לשלב בין שני התחומים שאני טובה בהם", היא אומרת. "אנשים בלאו הכי משועממים בבית בגלל הקורונה, אז החלטתי לזרוק את הרעיון ברשתות החברתיות ולראות אם תהיה היענות”.

להפתעתה, ההיענות הייתה מעל למצופה. “זה תפס חזק, והתחלתי לקבל הרבה פניות”, היא מספרת. “בתוך חודשיים כבר ישנם זוגות שהכירו בזכות זה”.

איך זה עובד?
“נרשמים לאימון באחד התאריכים שאני מפרסמת, ובכל מפגש ישנם 30 איש, 15 בנים ו־15 בנות. 20 הדקות הראשונות מוקדשות להיכרות ראשונית, שבמסגרתה כל אחד ואחת מציגים את עצמם. בהמשך אני מעבירה אימון כושר של 25־30 דקות, ובסוף האימון מתנהלת עוד שיחה. בסוף המפגש, אם יש מישהו שמצא חן בעיני מישהי או להפך, הם פונים אליי בפרטי ומבקשים את מספר הטלפון, ואני יוצרת את החיבור. זה כיף וזה מספק”.

לצאת מהקלישאה

מיזם נוסף שפורח בימים אלה בזום הוא Zooming For Love, שיצרו קרן אור לוי־כזום וסתיו ביטון, והוא כרוך בתשלום סמלי. “אחרי צפייה ארוכה בתוכנית הדייטים ‘Love Is Blind’ בנטפליקס, קרן חשבה על גימיק חמוד להיכרויות ויצרה איתי קשר”, מספרת ביטון. “התחלנו לפתח את הרעיון שמבוסס קודם כל על להכיר ולדבר, ורק אחרי כן לראות את הצד השני. זה נותן תחושת ריאליטי, אבל מהבית”.

Zooming For Love (צילום: בעז פרדקין)
Zooming For Love (צילום: בעז פרדקין)

מה מייחד את המיזם?
“אני רווקה בשנים האחרונות, והאפליקציות השונות שטחיות בעיניי ותלויות תמונה. רצינו ליצור שינוי חברתי שינטרל את השיפוטיות והמראה החיצוני. קודם להכיר, להקשיב ולהיפתח למישהו. רצינו ליצור מהפכה”.

איך זה עובד?
“אנשי הצוות המקצועיים שלנו, המלווים, יוצרים קבוצות של ארבעה בנים וארבע בנות באותם גילים ומאותו אזור בארץ. ביומיים הראשונים מקיימים את השיחות ללא מצלמות ובלי לראות אחד את השני. ביום האחרון והשלישי של המפגשים נפתחות המצלמות ורואים זה את זה. אם האנשים מוצאים חן זה בעיני זה, הם ממשיכים הלאה. לצד המפגשים, אנחנו גם מקיימות בעמוד הפייסבוק הרצאות שונות בהשתתפותם של מיטב המומחים בנושאי זוגיות”.

עמית עוזר ועדי טרם, העוסקים בטיפול ובהנחיית קבוצות פסיכודרמה, יזמו בזום את MatchU, שעשועון היכרויות המיועד לשלל גילים, וההשתתפות בו כרוכה בתשלום. “בסגר הראשון עדי פרסם פוסט ושאל מי היה רוצה להכיר בזום. הגיעו אליו מלא פניות, הוא יצר איתי קשר והתחלנו לחשוב איך אפשר לקדם ולפתח את זה”, מספרת עוזר. “בנינו תוכנית שמשלבת את המקצוע שלנו לתוך סצינת ההיכרויות, תוך הכנסת החזון שלנו לעולם ההיכרויות בשילוב משחקים ותרגילים מיוחדים ומשעשעים”.
עדי בשעשועון MatchU (צילום: צילום פרטי)
עדי בשעשועון MatchU (צילום: צילום פרטי)

“אנחנו בדרך כלל מעלים עשרה גברים ועשר נשים לאחר שהתאמנו אותם מבחינת טווח גילים”, מתאר טרם. “המשחק נפתח במסך הראשי של הזום, כמו במליאה, כשכולם רואים את כולם. אנחנו מחליפים את שמותיהם במספרים, ואז נותנים תרגילים ראשונים של היכרות לפי קטגוריות שונות, כמו למשל: ‘איך אתה קם בבוקר?’, ‘מה המאכל האהוב עלייך?’ וכו’. אחרי כן אנחנו מעבירים אותם לחדרים פרטיים של ארבעה אנשים, ובהמשך גם אחד מול אחת, כדי ליצור יותר אינטימיות”.

וזה עובד?
טרם: “בטח, כמה מהחברים הקרובים שלי החלו לצאת לדייטים ככה”.
עוזר: “יש כאלה שהמשיכו לשיחת טלפון ולדייטים. התחלנו לקבל גם הצעות לקיים את השעשועון הזה בפני הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת אריאל. זה תופס תאוצה”.

עם כל הכבוד לזום, יש כאלה שעדיין מעדיפים את הפייסבוק בשביל להכיר. בסגר הראשון פתחה אורטל נחמיאס, רווקה מאזור הצפון, את קבוצת הפייסבוק “רווקים ורווקות בעידן הקורונה”. “לא התעסקתי בזה לפני כן, אבל נפשית הרגשתי באסה כזו גדולה ממה שקורה במציאות החדשה הזו וחיפשתי רעיון שירים לי את המורל”, היא מספרת. “לילה אחד פשוט הקמתי את קבוצת הפייסבוק ולא ציפיתי למשהו גדול, אבל לאט־לאט הצטברו אנשים, ועכשיו אנחנו עומדים על יותר מ־11 אלף עוקבים”.

מה האג’נדה של הקבוצה?
“אנשים מעלים פוסטים על עצמם. חשוב לי התוכן. אם מישהו מעלה תמונה שלו עם שרירים ולא כותב כלום מלבד שמו, אני מסירה את הפוסט. אני דואגת למלא את הקבוצה בתוכן, בלייבים. ראיינתי את הבנות מ’חתונה ממבט ראשון’, הבאתי מומחים ויועצים לזוגיות. יצאו לא מעט זוגות בזכות הקבוצה”.

בימים האחרונים פתחה נחמיאס גם חשבון אינסטגרם בשם Singles.covid19, שבו היא מעלה תכנים וטיפים לזוגיות. “אני משקיעה את רוב הזמן, במקביל לעבודה שלי, בטיפוח הקבוצה בפייסבוק והעמוד באינסטגרם”, היא מספרת.

הסטורי הפך אף הוא בתקופה זו לפלטפורמת היכרויות פופולרית. מלבד המיזם “אהבה בליכוד", שיזמה המפלגה להיכרויות בין צעירים פעילי המפלגה, נולד גם “סטורידייטינג”, מיזם של הסופר ואיש התקשורת אסיף אלקיים, שדרך עמוד הסטורי שלו משדך בין רווקים ורווקות תוך שהם מספרים על עצמם בדרכים מקוריות וממלאים את הפרטים הרלוונטיים. “הרעיון נולד בטיול האחרון שלי", מספר אלקיים.

"נסעתי לים המלח ופגשתי המון חבר'ה צעירים. שאלתי אותם על הקשיים בקורונה, וכולם העידו על בדידות שממש מקשה עליהם. הם הסבירו שבשנות ה־20 מכירים בני ובנות זוג בעיקר בברים ובבתי קפה, מה שלא מתאפשר עכשיו. שאלתי על אתרי היכרויות, והם אמרו שזה מיושן ולא נוח להם. אז הרמתי את הכפפה".
אסיף אלקיים (צילום: טל משולמי)
אסיף אלקיים (צילום: טל משולמי)


מה תנאי ההשתתפות מבחינתך?
“התנאי היחיד הוא לשלוח תמונה, שם, גיל וכמה מילים על עצמך. למי שכותב לי 'אוהב את החיים' או 'מחפשת אהבה' אני מסביר שזה לא מספיק, ושכדי לעניין אנשים צריך לצאת מהקלישאה. התנאי השני הוא הגיל - אך ורק 18+".

אחרי שאתה “משדך”, אתה יוצא מהתמונה?
"כן, ואני צריך להסביר את זה תכופות. אני לא שדכן, אני לא לוקח פרטים נוספים ולא מתעמק, אני רק מפרסם, חושף את הגבר או האישה שמחפשים אהבה לקהל רחב, ומכאן אללה ירחמו".

יצאו כבר זוגות מהמיזם?
"כן, למעשה הרבה זוגות באופן מפתיע. אני עדיין לא מפרסם אותם, אבל אני מלא באמונה שעוד אוזמן לאיזו חופה או שתיים, עדיף שלוש".
תדמית דיגיטלית לעגלת ההיכרויות עלתה לאחרונה גם עיריית תל אביב־יפו שהודיעה כי תקצה חללים עירוניים כגון בריכת גורדון או סוכות המציל בחופים לטובת מי שמעוניינים להכיר או מחפשים לוקיישן לדייט, בהרשמה מראש.

מיקה גורוביץ, צלמת בינלאומית של פסטיבלי מוזיקה אלקטרונית, החליטה גם היא לרתום את הרשתות החברתיות לעולם הדייטים. “יצא לי במהלך הסגר להיכנס מדי פעם לאפליקציות ההיכרויות השונות, ותוך כדי שיטוט בהן קלטתי ש־80% מהבחורים מעלים תמונות לא טובות, חשוכות ומטושטשות מזוויות לא מחמיאות”, היא מספרת.
כל החתיכים אצל מיקה (צילום: צילום מסך)
כל החתיכים אצל מיקה (צילום: צילום מסך)


“בעקבות שיחה עם שני חברים רווקים הבנתי שיש פער עצום בין הנראות שלהם ברשת לבין איך שהם במציאות. הבחור יכול להיות מקסים והכי ג'נטלמן בדייט, אבל בעידן שבו יש להם שבריר שנייה להרשים לפני שהבחורה מחליטה אם להחליק ימינה או שמאלה - עם התמונות שהם מצלמים בעצמם, אין להם בכלל סיכוי להגיע אפילו למפגש ראשון. אז התחלתי לפרסם את עצמי על ידי הפרופיל שלי באחת מאפליקציות ההיכרויות הפופולריות וכתבתי: 'רווקה מצלמת רווקים'. שמתי תמונה ראשונה שלי מצלמת, והשאר תמונות של בחורים שצילמתי בעבר ברחבי העולם עם ההסבר שהתדמית הדיגיטלית שלך היא חשובה היום יותר מתמיד".

ומה קרה?
"זה עבד. בחורים התחילו להתקשר, ואחרי הסגר גם הגיעו להצטלם. בנוסף, פתחתי עמודי אינסטגרם לרווקים ולרווקות שמגיעים להצטלם (@Uniquemen_by_Mika & @Uniqueladies_by_Mika). אני מעלה לשם תמונות שלהם, מתייגת אותם, והם יכולים לפנות אחד לשני".

וזה תפס?
"יש בחור אחד שקיבל יותר מ־250 פניות דרך עמוד האינסטגרם עד שביקש שאוריד את התיוג שלו. יש בני זוג שנמצאים יחד כבר חמישה חודשים. יש בחור אחד שסגר את הפרופיל שלו בטינדר כי ברגע שהעלה את התמונות שצילמתי, הטלפון שלו לא הפסיק לצפצף עד שזה כבר ממש הפריע לו ביומיום שלו".

"אני לא עושה פוטושופ", מדגישה גורוביץ, שגובה תשלום עבור הצילומים בלבד. "אני מצלמת את כולם בצורה שמראש מחמיאה להם, עם תאורה טובה, פוזיציות מתאימות, ואני משתדלת בכל סשן של צילום להוציא מהם רגש. במיוחד בתקופה הנוכחית כולם צריכים תמונות טובות שמייצגות אותם ברשת".