אחד מתסמיניו של הגל החמישי הנו הבידודים. דרך קלה להפיג את השעמום בהם היא להתחיל ללמד את הכלב לבוא אלינו. מירב גמליאל בושן, מאלפת ומטפלת התנהגותית לכלבים מטעם חברת "ביופט", מעניקה שני טיפים יעילים לשלבים הראשונים של לימוד הכלב לבוא אליכם.
 
"אליי" היא אחת המיומנויות החשובות ביותר שהכלבים שלנו יכולים ללמוד, אבל חשוב להבין שההתנהגות הזו יכול להיות מאתגרת עבורם, שכן העולם מסביב רווי גירויים והכל כל כך מעניין. למעשה, בכל פעם שאנו מבקשים מהכלבים שלנו לבוא אלינו, אנו מבקשים מהם להפסיק מה שהם עושים באותו רגע נתון.

זה אומר שעליהם לעזוב באותו הרגע ריחות מעניינים, כלבים, אנשים ואוכל מעורר חושים, כדי לבוא אלינו. כיוון שכך, כדי לבנות את ההתנהגות "אליי" כהתנהגות חזקה ומשמעותית, עלינו ללמד את כלבינו שלהיות בקרבתנו זה הדבר הכי כיף שהם יכולים לעשות, אנו "מקור הטוב" – אלו שמספקים להם את התגמולים הכי הכי שווים.

אז איך מתחילים להטמיע וללמד את ההתנהגות?

קודם כל – מתחילים בסביבה ביתית, נטולת גירויים. רק כשהכלב לומד את המילה ומבצע את ההתנהגות בצורה עקבית, ניתן לתרגל בחוץ ולהכניס גירויים בצורה הדרגתית. זכרו - סבלנות, תרגול עקבי ושימוש בחיזוקים חיוביים הם מפתח להצלחה.

ודגש חשוב נוסף - בינתיים בטיולים היומיומיים, אל תקראו לכלב בחוץ באותה המילה. אתם רוצים לקרוא לו? תשמשו בכל מילה אחרת או בשריקה, רק לא במילה החדשה שאנו מלמדים אותו ("אליי" או כל מילה אחרת שתבחרו").

טיפ 1 - אומרים "אליי" כשיש לכם "זהב" ביד: עורכים רשימה של סיטואציות יומיומיות בהן אתם בטוחים במאה אחוז שהכלב יבוא אליכם, גם אם הוא עומד במרחק קצרצר – אפילו רק צעד אחד מכם. מתחילים להשתמש במילה "אליי" באותן סיטואציות בהן ברור מאליו שהוא יבוא אליכם, כי יש לכם משהו שהוא ממש רוצה באותו הרגע.

לדוגמה, כשהוא לידכם בכל אחת מהסיטואציות הבאות: כשאתם מוזגים לו אוכל לקערה, מרימים את הרצועה לטיול, מביאים לו צעצוע האכלה, מרימים משחק כדי לזרוק לו וכו'. הקישור של המילה "אליי" לאותן סיטואציות, תעזור להטמעה חיובית של המילה ולהבנה של הכלב שאתם מקור הטוב.

טיפ 2 - הופכים את "אליי" למשחק מהנה: משחקים "אליי" בתוך הבית (או בחצר סגורה ללא גירויים). בני המשפחה יושבים או עומדים במרחק של 1-2 מטר האחד מהשני. לכל אחד יש ביד חטיפים טעימים. כל אחד בתורו קורא לכלב "אליי" בקול שמח ומעודד. כשהכלב מגיע אל בן המשפחה שקרא לו, הוא מקבל ממנו חטיף טעים, ועוד חטיפים אם הכלב נשאר לידו (חיזוק על השארות). 

רק כשהכלב מסיים ללעוס, בן המשפחה הבא קורא לו (וזה שקרא ותגמל לפניו, מפסיק להתייחס לכלב ברגע שמישהו אחר קרא לו). וכך ממשיכים, כל אחד בתורו. בהמשך, ניתן לאתגר את הכלב ולשחק את אותו המשחק, כאשר בני המשפחה מתחבאים וקוראים לו (בחדר, מאחורי הספה וכו').

דגשים נוספים

- חשוב לשים את היד מאחורי הגב, לאחר שנותנים לכלב את החטיף כדי שהוא לא יתמקד ביד שלכם, אלא בכם ויוכל להקשיב לקריאה של בן המשפחה הבא.

- אם הכלב לא נענה מיד לקריאה, יש לחכות מספר שניות ואז לקרוא לו שוב, בקול רך ומתלהב (וכמובן לעודד אותו לאורך הדרך עד שמגיע "יופי", "כלב טוב", "כל הכבוד").

זהו משחק מצוין וכיפי לחיזוק ההיענות לקריאה "אליי" ולחיזוק הקשר בין בני המשפחה לכלב, כמו גם דרך מהנה לפרוק לכלב אנרגיה. אם יש ילדים במשפחה, אז מעבר לכך שהם ייהנו מאד מהמשחק ומההצלחה שלהם ושל הכלב, זו גם דרך נהדרת ללמד אותם על חשיבות תקשורת נכונה, עבודת צוות, חיזוקים חיוביים, עידוד להצלחה ועוד.

אימון נעים לכם ולכלבכם!