למרות התחושה הרווחת כי הקורונה כבר מאחורינו, ההשפעות השליליות שלה על ילדינו עדיין כאן. תקופת הקורונה כללה בידוד חברתי וסגרים שגרמו להתפתחות דיכאון ומחלות נפש בקרב ילדים ובני נוער והעלתה את שיעור האשפוזים בבתי החולים הפסיכיאטריים. ההשפעות השליליות של המגפה על הבריאות הנפשית של בני הנוער לא הספיקה לחלוף, ולאחר תקופה קצרה של חזרה לשגרה הגיעו החופש הגדול והחגים, ואיתם שוב הבדידות והדיכאון. המגפה ככל הנראה הסתיימה, אך מצבים בריאותיים נפשיים לעתים קרובות הם כרוניים ולוקח לא מעט זמן להשתחרר מהם. הקורונה פגעה בדור שלם וככל הנראה, ייקח לו לא מעט זמן לחזור לעצמו.

איך לעזור לבני הנוער לחזור לשגרה לאחר החגים ולהרגיש טוב יותר נפשית?

החגים צפויים להסתיים בקרוב וחשוב להתכונן לתקופה שאחריהם על מנת לסייע לבני הנוער להגיע לבריאות נפשית טובה יותר. חזרה ללימודים היא אמנם חזרה לשגרה, אך בני נוער עלולים לחוות את התקופה כתקופה לחוצה, הן מבחינה חברתית והן מבחינה לימודית. בנוסף, החוסר בשעות שינה המלווה בני נוער רבים והצורך לקום בשעה מוקדמת לבית ספר עלולים לגרום להם למחסור קבוע בשעות שינה. לרגל יום בריאות הנפש החל היום (שני), להלן מספר דרכים לחזרה לשגרה בצורה הטובה ביותר:

· דברו איתם – למבוגרים אולי קל להביע את רגשותיהם בפני קרוביהם, אך לעתים לילדים יותר קשה לעשות זאת. דברו עם הילדים שלכם, שאלו אותם איך הם מרגישים ומה עובר עליהם. פתיחות ושיתוף בדאגות הם לרוב הדרך הטובה ביותר להתמודד עימם.

· ודאו שהחזרה לבית הספר תהיה מהנה - אם תעזרו לילדכם לראות את הצד החיובי בנוגע לחזרתם לבית הספר, הימים הראשונים יתבררו  כהרבה יותר קלים. חשוב להדגיש להם את הצדדים החיוביים של בית הספר - לראות שוב את החברים, לפגוש את המורים החדשים, לשחק, ללמוד ולהתחיל הרפתקה חדשה. 

· לוח זמנים מסודר - בחופשות אנחנו בדרך כלל מניחים את השעון המעורר בצד, לכן, עם המשך שנת הלימודים, חשוב לקבוע לוח זמנים מסודר לשינה - לא פחות משמונה שעות ביום לבוגרים יותר, ועשר שעות לקטנים. שינה טובה ואיכותית תאפשר לילדכם להרגיש מלאי אנרגיות וחיוביים במהלך היום.

· טיפול פסיכולוגי – לפעמים, כשהקושי הנפשי מתחיל להעמיס קצת יותר מהרגיל, פנייה לטיפול אצל פסיכולוג עשויה להיות הצעד הראשון לקראת חזרה בריאה לשגרה. למרות שלעתים זה עלול להישמע מרתיע, לפעמים טיפול פסיכולוגי יכול להקל על הילד משמעותית ולהוריד לו ולכם אבן גדולה מהלב. 

· טיפול תרופתי – טיפול פסיכותרפי אצל פסיכולוג לא תמיד מספיק ולעתים יש צורך בטיפול תרופתי. הטיפול התרופתי עשוי לסייע לילדכם במלחמה הקשה בדיכאון, בחרדה או במחלת הנפש שפיתח. הטיפול התרופתי אמנם עלול לכלול מעט תופעות לוואי, אך הן לרוב קלות או נדירות. לרוב, תופעות הלוואי נסבלות, בעוד שהפרעה נפשית עלולה להכביד באופן משמעותי על חיי הילד, לעכב את התפתחותו ואף להתדרדר לנטיות אובדניות.

על מנת לבחור את הטיפול התרופתי בצורה הטובה ביותר, מומלץ להיוועץ עם רופא מומחה ולבצע בדיקת התאמה גנטית, כדוגמת נוירופרמג'ן. הבדיקה הגנטית מסייעת לרופא להתאים את הטיפול התרופתי והמינון על הבסיס המידע הגנטי האישי של כל מטופל. הבדיקה הוכחה קלינית כמשפרת את הסיכוי להטבה בתסמינים וכמפחיתה את תופעות הלוואי.